Bihandledarens otydliga roll i avhandlingar
En artikel i tidningen Universitetsläraren heter Avhandling: Bihandledarens roll är otydligꜜ I ingressen står följande ...
Hälften av bihandledarna tycker inte att deras roll är tillräckligt tydligt utformad. En fjärdedel upplever att deras ansvarsområden inte har diskuterats över huvud taget, visar en ny avhandling.
Artikelns bakgrund
Den baseras på en avhandling på KTH 2024 av Cecilia Almlövꜜ. På svenska skulle titeln kunna vara "Att bli doktorandbihandledare: Hur nya doktorandbihandledare utvecklar kollektiva och reflexiva individuella identiteter".
En av 45 artiklar om Universitetsvärlden
I artikeln intervjus avhandlingens författare Cecilia Almlöv som idag är enhetschef för pedagogisk utveckling vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Uppsala. Cecilia lyfter fram att det i Högskoleförordningen - som anger att en doktorand har rätt till två handledare - inte står något om rollen som bihandledare.
Avhandlingen bygger på ett större antal intervjuer och det framkommer tydligt att bihandledarrollen är otydlig.
Universitetslärararen har också intervjuat Laxmi Mishra, postdok vid SLU i Uppsala och nybliven bihandledare. Hon ger också en bild av att uppdraget som bihandledare är otydligt.
Artikeln avslutas med Cecilias förhoppning att hennes avhandling ...
kan användas för att ta fram stödsystem för nyblivna bihandledare, som gynnar både handledare och doktorander.
Referenser
- Avhandling: Bihandledarens roll är otydlig | (2025.03.20) tidskriften Universitetsläraren, Linus Hellerstedt, journalist
- Becoming a doctoral co-supervisor: How novice doctoral co-supervisors form collective and reflective individual identities, Cecilia Almlöv (KTH, 2024) | Avhandling i DiVA-portalen

Sammanfattning av: Johan Schlasberg.
Kommentarer
- Ett intressant och relevant val av avhandling. Av någon (kan tyckas märklig) anledning har den fokus på nyblivna ("novisa") bihandledare när dessa naturligt nog har en svag ställning i relation till erfarna huvudhandledare. Bihandledarens roll kommer att variera mycket mellan inte bara universitet, institutioner och ämnen utan också än mer kontextuellt på personnivå.
För att öka effektiviteten i avhandlingsprocessen bör det IMHO göras ett tydligare kontrakt om vad bihandledaren förväntas bidra med. Är denne - eller dessa- till exempel i första hand personer som kompletterar huvudhandledarens kunskapsområden eller en generell "second opinion" eller?? I den nya miljön är kanske ChatGPT Pro eller annan generativ AI-tjänst en bra kandidat som extra bihandledare. Och inte minst en som kan ge kommentarer och tips dygnet runt.
// Johan Schlasberg, doktorand med mera och chefredaktör på BiBB (2025.10.18) - Din kommentar // Namn, titel (2025....)
Publicerades: 2025.10.18 Uppdaterad: ....
SMS:a en kommentar
genom att klicka här [ öppnar din app ]
SMS:a en kommentar till 076 034 32 20 eller mejla.
Kategorier 20 Om universitetsvärlden 45
You know a lot, we may add a little®