USA:s nya regler för elbilar fördröjer omvandlingen till grön energi
Originalꜜ från forskarplattformen The Conversation. Author infoꜜ // Kommentarer (0)ꜜ
Trump reversed policies supporting electric vehicles − it will affect the road to clean electricity, too
När kongressen antog Inflation Reduction Act år 2022 var det den största klimatlagen i USA:s historia, med generösa incitament för produktion och köp av elbilar. Investeringarna i den amerikanska elbilsindustrin sköt i höjden. Men år 2025 avskaffade president Donald Trump genom den så kallade One Big Beautiful Bill Act de flesta av dessa incitament – och investeringarna kollapsade.
Du läser nu en av 84 artiklar från The Conversation
Att bromsa elbilsutvecklingen innebär inte bara mindre framsteg i att minska transportutsläppen, utan också ett svagare amerikanskt ledarskap inom en framtidsavgörande teknologi. Men i en ny studie från Carnegie Mellon University visar mina kollegor och jag att färre elbilar också leder till mindre investeringar i en renare elproduktion.
Så hamnade USA här
USA:s utbyggnad av elbilar ligger efter resten av världen – särskilt efter Kina, som medvetet har satsat strategiskt för att dominera både elbilsmarknaden och leveranskedjorna. Elbilar är enklare att tillverka än bränslebilar, och detta gav Kina ett fönster att satsa stort. Med investeringar, kraftiga subventioner och experimenterande kunde landet snabbt ta en ledande position.
När batteripriserna sjönk dramatiskt blev elbilar ett verkligt alternativ till bensinbilar – särskilt i Kina, där köpare inte har starka preferenser för bensindrivna fordon. Idag dominerar Kina leverantörskedjorna för batterimineraler som litium, nickel, kobolt och mangan, samt de sällsynta jordartsmetallerna som används i elmotorer.
För att bryta utvecklingen införde USA 2022 Inflation Reduction Act, som sänkte kostnaderna för både tillverkare och köpare av elbilar. Lagen uppmuntrade också bilindustrin att minska sitt beroende av kinesiska material genom att begränsa incitamenten till icke-kinesiska leverantörer. Efter lagens införande ökade investeringarna snabbt i hundratals nya fabriker för batteritillverkning och materialbearbetning i USA.
Men 2025 rullades det mesta tillbaka. Den nya One Big Beautiful Bill Act avskaffade nästan alla incitament – och den amerikanska elbilsinvesteringen föll samman.
Elbilar är renare
Som forskare inom elbilsteknik, ekonomi och klimatpolitik har jag studerat elbilars miljöpåverkan under hela deras livscykel. När de laddas med ren el är elbilar en av få tekniker som kan ge transport med nästan nollutsläpp. Utsläppen varierar beroende på elmixen i det område där bilen laddas, körförhållanden och fordonstyp. Men över sin livslängd är elbilar generellt bättre för klimatet än de flesta bensinbilar – även om hybrider ibland är renare i vissa regioner.
Det viktiga är att elbilar blir renare i takt med att elnätet blir renare. Dessutom kan elbilar faktiskt bidra till att själva elnätet blir renare, eftersom ökad laddning kan stimulera utbyggnaden av förnybar kraftproduktion. Dessa två sektorer – transport och el – står tillsammans för merparten av USA:s utsläpp av växthusgaser.
I ett försök att begränsa myndigheternas reglering av växthusgaser hävdar Trump-administrationen nu att bilar och lastbilar inte har någon ”meningsfull” klimatpåverkan. Men i verkligheten är en teknik som kan rena både transport- och energisektorn samtidigt mycket betydelsefull.

En möjlighet till renare elproduktion
Vår forskning visar att en avveckling av elbilsstöden inte bara missar chansen att minska transportutsläppen – den går också miste om möjligheten att rena landets elförsörjning.
I studien undersökte vi olika scenarier för elbilsanvändning i USA fram till 2050 – från noll statligt stöd till omfattande adoption i linje med målen om netto nollutsläpp år 2050. I varje scenario analyserade vi hur elnätet skulle svara på laddningsbehovet.
Resultatet visade att fler elbilar innebär fler kraftverk – främst sol, vind, batterilagring och gas beroende på region. När sol- och vindkraft väl är byggda är de billigare att driva än fossila anläggningar, vilket gör att förnybar energi används först och därmed ersätter fossildrivna källor, även när bilar inte laddas.
En god – eller ond – cirkel
Vår analys visar att det som är bra för klimatet i transportsektorn – att eliminera avgasutsläpp – också gynnar elproduktionen. Det leder till fler investeringar i ren energi och minskad fossil elproduktion. Att främja elbilar innebär alltså dubbel klimatnytta: renare transporter och renare elnät.
Bensinfordon är ingen framtidslösning. Billig olja kommer att ta slut, medan elbilsbatterier redan har blivit billiga och räckvidden jämförbar med bensinbilar. Den globala elbilsomställningen är redan i full gång, och även i USA ökar intresset i takt med att tekniken förbättras. Den amerikanska regeringen kan inte stoppa denna utveckling – bara välja hur mycket den vill leda, halka efter eller motarbeta den.
Att nu dra tillbaka elbilsincitamenten innebär högre utsläpp, mindre förnybar energi och svagare amerikansk konkurrenskraft i en avgörande framtidsindustri. Det innebär också att landet kan fastna med höga utsläpp i sina två största utsläppskällor – el- och transportsektorn – just när fönstret för att undvika de värsta klimatkonsekvenserna håller på att stängas.
References
- Trump reversed policies supporting electric vehicles − it will affect the road to clean electricity, too, Jeremy J. Michalek (2025.09.08) | The Conversation
- Driving the grid forward: How electric vehicle adoption shapes power system infrastructure and emissions, Studie av Michalek et al
- Bilder enligt rättighet. Se original. Länkfel kan uppkomma.
- Artikeln är publicerad med tillstånd
- Om den mycket stora forskar-och mediaplattformen The ConversationORD i BiBB
About BiBB, an encyclopedia 4.0 and media company
Author
Jeremy J. Michalek, Professor of Engineering & Public Policy, Professor of Mechanical Engineering, Carnegie Mellon University
Kommentarer
- Din kommentar // Namn, titel (2025....)
The Conversation: 2025.09.08 Publicerades i BiBB: 2025.10.21
SMS:a en kommentar
genom att klicka här [ öppnar din app ]
SMS:a en kommentar till 076 034 32 20 eller mejla.
Kategorier 20
The Conversation 84

Förslag till förbättringar av BiBB är välkomna
You know a lot, we may add a little®