Universitetsstudenter känner sig oroliga, förvirrade och misstrogna mot AI
Originalꜜ från forskarplattformen The Conversation. Author infoꜜ // Kommentarer (0)ꜜ
University students feel ‘anxious, confused and distrustful’ about AI in the classroom and among their peers
Framväxten av generativ AI har väckt vågor av frustration och oro inom akademin av alla de skäl man kan förvänta sig: Tidiga studier visar att artificiell intelligens kan minska kritiskt tänkande och undergräva problemlösningsförmågan. Och det finns många rapporter om att studenter använder chattbottar för att fuska med sina uppgifter.
Men hur känner studenter inför AI? Och hur påverkar den deras relationer till kamrater, lärare och deras studier?
Jag är en del av en forskargrupp vid University of Pittsburgh med ett gemensamt intresse för AI och grundutbildning. Det finns en växande mängd forskning som undersöker hur generativ AI påverkar högre utbildning, men det finns en grupp som vi oroar oss för som är underrepresenterad i denna litteratur, men som kanske är särskilt kvalificerad att prata om frågan: våra studenter.
Du läser nu en av 84 artiklar från The Conversation
Vårt team genomförde en serie fokusgrupper med 95 studenter på våra campus under våren 2025 och fann att oavsett om studenter och lärare aktivt använder AI eller inte, har den betydande interpersonella och emotionella effekter på lärande och tillit i klassrummet. Även om AI-produkter som ChatGPT, Gemini eller Claude naturligtvis påverkar hur studenter lär sig, förändrar deras närvaro också studenternas relationer till sina professorer och till varandra.
’Den kommer inte att döma dig’
De flesta av våra fokusgruppsdeltagare hade använt AI i akademiska sammanhang – vid tidsbrist, när de uppfattade något som ”meningslöst arbete” eller när de kände sig ”fast” och oroade sig för att de inte skulle klara uppgiften själva. Vi fann att de flesta studenter inte inleder ett projekt med AI, men många är villiga att använda det i något skede.
Många studenter beskrev positiva erfarenheter av att använda AI för att hjälpa dem att plugga, svara på frågor eller ge feedback på texter. Vissa beskrev till och med att de använde AI istället för en professor, handledare eller undervisningsassistent. Andra fann en chattbot mindre skrämmande än att gå på mottagningstider där professorer kunde vara ”nedlåtande.” Som en intervjuad uttryckte det: ”Med ChatGPT kan du ställa så många frågor du vill och den dömer dig inte.”
Men genom att använda det kan du själv bli dömd. Även om vissa var entusiastiska inför att använda AI, uttryckte många studenter mild skuld eller skam över sin AI-användning på grund av miljömässiga eller etiska skäl, eller för att de uppfattades som lata. Vissa uttryckte till och med en känsla av hjälplöshet, eller en känsla av oundviklighet kring AI i deras framtid.
Oro, misstro och undvikande
Även om många studenter upplevde att lärare är, som en deltagare uttryckte det, ”väldigt anti-ChatGPT”, beklagade de också att riktlinjerna kring acceptabel AI-användning inte var tillräckligt tydliga. Som en student i stadsplanering sa: ”Jag känner mig osäker på vad som förväntas,” och hennes klasskamrat fyllde i: ”Vi är inte på samma sida som lärare och studenter – eller ens sinsemellan. Ingen riktigt är det.”
Studenter beskrev också känslor av misstro och frustration gentemot kamrater som de uppfattade som alltför beroende av AI. Vissa berättade om att de bett klasskamrater om hjälp bara för att upptäcka att de ”bara använde ChatGPT” och inte lärt sig materialet. Andra tog upp grupparbeten, där AI-användning sågs som en ”gigantisk varningsflagga” som fick dem att ”tappa respekt” för sina gruppmedlemmar.
Dessa erfarenheter känns orättvisa och obekväma för studenterna. De kan anmäla sina klasskamrater för brott mot den akademiska integriteten – och hamna i ytterligare ett sammanhang där misstron växer – eller så kan de försöka samarbeta med dem, ibland med motvilja. ”Det blir mer jobb för mig,” sa en student inom statsvetenskap, ”för det är inte bara jag som gör mitt eget arbete, det är jag som dubbelkollar ditt också.”
Bildtext: Relationen mellan student och lärare är en viktig del av en bra universitetsupplevelse. Vad händer om studenter undviker professorer och istället förlitar sig på chattbottar som alltid är tillgängliga?
Misstro var ett kännetecken vi observerade i både relationer mellan student och lärare samt mellan studenter. Studenter uttryckte rädsla för att hamna efter om andra i klassen använder chattbottar för att få bättre betyg. Detta ledde till känslomässig distans och misstänksamhet mellan studenterna. Våra resultat speglar andra rapporter som visar att blotta möjligheten att en student kan ha använt ett generativt AI-verktyg nu underminerar tilliten i klassrummet. Studenter är lika oroliga för ogrundade anklagelser om AI-användning som de är för att bli fast med att använda det.
Studenter beskrev känslor av oro, förvirring och misstro, och ibland även att de undvek sina klasskamrater eller lärandesituationer. Som lärare oroar detta oss. Vi vet att akademisk delaktighet – en viktig indikator för studenters framgång – inte bara kommer från att studera kursinnehållet, utan också från positivt utbyte med både klasskamrater och lärare.
AI påverkar relationer
Forskning har visat att relationen mellan student och lärare är en viktig indikator på studenters framgång. Relationer mellan kamrater är också avgörande. Om studenter undviker viktiga mentorskap med professorer eller meningsfulla inlärningsupplevelser med klasskamrater på grund av osäkerhet kring normer för AI-teknik, kan universitet tänka sig alternativa vägar för att främja kontakt. Boinstitutionens campusmiljöer kan satsa mer på undervisning och interaktioner ansikte mot ansikte; lärare kan uppmuntras att bjuda in studenter till sina mottagningstider. Lärarledda forskningsprojekt, mentorrelationer och evenemang där studenter och lärare möts i informella sammanhang kan också göra skillnad.
Vi hoppas att vår forskning också kan vända på berättelsen och utmana stereotyper om studenter som använder AI som ”fuskare.” Istället berättar den en mer komplex historia om studenter som kastas in i en verklighet de inte bett om, med få tydliga riktlinjer och lite kontroll.
Allteftersom generativ AI fortsätter att genomsyra vardagen, och universitet fortsätter att söka lösningar, visar våra fokusgrupper hur viktigt det är att lyssna på studenterna och överväga nya sätt att hjälpa dem känna sig mer bekväma med att skapa relationer till både klasskamrater och lärare. Att förstå dessa föränderliga mellanmänskliga dynamiker är viktigt, för hur vi relaterar till tekniken påverkar i allt högre grad hur vi relaterar till varandra. Baserat på våra samtal med studenter är det tydligt att de är mer än redo att tala om denna fråga och dess påverkan på deras framtid.
References
- University students feel ‘anxious, confused and distrustful’ about AI in the classroom and among their peers, Elise Silva (2025.07.16) | The Conversation
- Images (copyright reason), and links in the English original
- Artikeln är publicerad med tillstånd
- Om den mycket stora forskar-och mediaplattformen The ConversationORD i BiBB
- AI och samhallsförändringTema i uppslagsverket BiBB
About BiBB, an encyclopedia 4.0 and media company
Author
Elise Silva, Director of Policy Research at the Institute for Cyber Law, Policy, and Security, University of Pittsburgh
Kommentarer
- Din kommentar // Namn, titel (2025....)
The Conversation: 2025.07.16 Publicerades i BiBB: 2025.07.20
SMS:a en kommentar
genom att klicka här [ öppnar din app ]
SMS:a en kommentar till 076 034 32 20 eller mejla.
Kategorier 20
The Conversation 84

Förslag till förbättringar av BiBB är välkomna
You know a lot, we may add a little®