Halloween börjar så mycket tidigare varje år. Varför?
Originalꜜ från forskarplattformen The Conversation. Author infoꜜ // Kommentarer (0)ꜜ
Why is Halloween starting so much earlier each year? A business professor explains
Halloween är en rolig och kuslig tid för både barn och vuxna – men varför verkar högtiden börja allt tidigare varje år? För några decennier sedan, när jag var barn, var Halloween en betydligt mindre tillställning, och ingen började förbereda sig förrän i mitten av oktober. Nuförtiden dyker Halloween-dekorationer upp redan mitt i sommaren – åtminstone i mitt gamla barndomskvarter i Massachusetts.
Det som har förändrats är inte bara när vi firar Halloween, utan även hur. Högtiden har utvecklats från en enkel folklig tradition till ett kommersiellt jätteevenemang. Som professor vid en handelshögskola som i många år har studerat de ekonomiska aspekterna av högtider, fascineras jag ständigt över hur Halloween-ekonomin har vuxit. Och just denna utveckling kan förklara varför Halloween varje år smyger sig in allt tidigare i kalendern.
Du läser nu en av 84 artiklar från The Conversation
Halloween som affärsverksamhet
Halloween har sina rötter i en keltisk högtid som hedrade de döda och som senare anpassades av den katolska kyrkan för att minnas helgon. Idag är det främst en sekulär fest där människor, oavsett bakgrund, kan klä ut sig, fantisera och konfrontera sina rädslor på ett säkert sätt.
Den breda attraktionskraften har lett till enorm tillväxt. Sedan 2005 har National Retail Federation varje september undersökt amerikaners Halloween-planer. Då uppgav drygt hälften av befolkningen att de firade högtiden; år 2025 planerar nästan tre fjärdedelar att göra det – en dramatisk ökning på 20 år.
Och utgifterna slår rekord. Enligt förbundet väntas amerikanerna i år lägga sammanlagt 13 miljarder dollar på Halloween – nästan fyra gånger så mycket som för två decennier sedan. Efter justering för inflation och befolkningsökning innebär det att genomsnittspersonen kommer att spendera 38 dollar, jämfört med 18 dollar 2005. Det är mycket godis.

Godisimporten visar en liknande trend. September har länge varit den viktigaste månaden för godishandeln, med importnivåer ungefär 20 % högre än resten av året. I september 2005 importerade USA godis till ett värde av cirka 250 miljoner dollar; i september 2024 hade summan tredubblats till omkring 750 miljoner.
Halloween har också blivit allt mer professionell. När jag var barn var det inte ovanligt att hushåll delade ut hembakta brownies eller karamelläpplen till ”Trick or treat”-barnen, men på grund av säkerhetsrisker och matallergier har amerikaner i flera årtionden uppmanats att hålla sig till individuellt förpackat godis. Samma förändring syns i kostymerna – tidigare sydde många sina egna dräkter, men idag dominerar färdigköpta varianter, även för husdjur.
Varför Halloween börjar allt tidigare
Det finns ingen entydig forskning som förklarar varför Halloween verkar börja tidigare för varje år, men den ökade konsumtionen är sannolikt en viktig orsak.
Produkter kopplade till Halloween är säsongsvaror – ingen vill köpa jättelika plast-skelett den 1 november. När efterfrågan ökar beställer återförsäljarna mer varor, och kostnaden för att lagra osålda produkter till nästa år blir därför en större fråga.
När en säsongs marknad når en viss volym börjar handeln tidigare visa upp varor för att sprida ut försäljningen. Det är därför vinterjackor ofta syns i butiker redan på hösten – och är slutsålda när första snön faller. Samma sak gäller Halloween: butikerna vill hinna sälja största delen av lagret innan högtiden är över.
Butiker använder också genomtänkta prissättningsstrategier: de tar fullt pris när produkterna först dyker upp, för att locka ivriga tidiga kunder, och sänker sedan priserna när högtiden närmar sig. På så sätt frigörs lagerutrymme för nästa försäljningssäsong.
Under de senaste två decennierna har Halloween vuxit till en av årets största kommersiella högtider. Att fler firar och spenderar mer har gjort Halloween till en söt affär för företagen – och den stora utmaningen är att se till att firandet inte börjar redan till den fjärde juli.
References
- Why is Halloween starting so much earlier each year? A business professor explains, Jay L. Zagorsky (2025.10.20) | The Conversation
- Bilder enligt rättighet. Se original. Länkfel kan uppkomma.
- Artikeln är publicerad med tillstånd
- Om den mycket stora forskar-och mediaplattformen The ConversationORD i BiBB
About BiBB, an encyclopedia 4.0 and media company
Author
Jay L. Zagorsky, Associate Professor Questrom School of Business, Boston University
Kommentarer
- Din kommentar // Namn, titel (2025....)
The Conversation: 2025.10.20 Publicerades i BiBB: 2025.10.21
SMS:a en kommentar
genom att klicka här [ öppnar din app ]
SMS:a en kommentar till 076 034 32 20 eller mejla.
Kategorier 20
The Conversation 84

Förslag till förbättringar av BiBB är välkomna
You know a lot, we may add a little®