

En av fyra amerikanare förkastar evolutionsteorin
Originalꜜ från forskar- och mediaplattformen The Conversation. Author infoꜜ
1 in 4 Americans reject evolution, a century after the Scopes monkey trial spotlighted the clash between science and religion
Rättegången i Scopes 1925, där en lärare i Dayton, Tennessee, åtalades för att ha brutit mot delstatslagen genom att undervisa i biologisk evolution, var en av de tidigaste och mest ikoniska konflikterna i USA:s pågående kulturkrig.
Charles Darwins ”Om arternas uppkomst”, publicerad 1859, och efterföljande vetenskaplig forskning lade fram argumentet att människor och andra djur utvecklats från tidigare arter under miljontals år. Många amerikanska protestanter under slutet av 1800-talet hade få problem att förena Darwins idéer – som blev mainstream inom biologin – med sina religiösa övertygelser.
En av 37
artiklar på Café BiBB
Men så var inte fallet för alla kristna, särskilt inte för konservativa evangelikaler, som ansåg att Bibeln är ofelbar – utan fel – och faktamässigt korrekt i allt den säger, även när det gäller historia och vetenskap.
Scopes-rättegången ägde rum 10–21 juli 1925. Mellan 150 och 200 journalister strömmade till den lilla staden. Rättegången sändes direkt på Chicagos WGN och var den första rättegången i USA som sändes live i radio.
Hundra år efter rättegången, och som vi har dokumenterat i vårt vetenskapliga arbete, är kulturkriget om evolution och kreationism fortfarande starkt – men när det gäller kreationismen har mycket också förändrats.
Rättegången
I maj 1919 samlades över 6 000 konservativa protestanter i Philadelphia för att, under ledning av baptistpredikanten William Bell Riley, bilda World’s Christian Fundamentals Association, eller WCFA.
Dessa ”fundamentalister”, som höll fast vid bibelns ofelbarhet, trodde på skapelseberättelsen i Första Mosebok kapitel 1, där Gud skapade allt liv på sex dagar. Men de flesta av dessa fundamentalister accepterade också den etablerade geologin, som menade att jorden var miljontals år gammal. För att förena en bokstavlig tolkning av Genesis med en gammal jord, anslöt de sig antingen till ”dag-ålder-teorin” – att varje skapelsedag var en lång tidsperiod – eller ”gap-teorin”, där det fanns ett stort tidsglapp före de sex 24-timmarsdagarna av skapelsen.
Denna gryende fundamentalistiska rörelse inledde en kampanj för att pressa delstatslagstiftare att förbjuda undervisning om evolution i offentliga skolor. En av dessa delstater var Tennessee, som 1925 antog Butler Act. Denna lag gjorde det olagligt för offentliga lärare att ”undervisa i någon teori som förnekar berättelsen om människans gudomliga skapelse enligt Bibeln, och istället undervisa att människan härstammar från en lägre djurart.”
American Civil Liberties Union övertalade John Thomas Scopes, en ung lärare i naturvetenskap i Dayton, Tennessee, att utmana lagen i domstol. WCFA agerade snabbt och lyckades övertala William Jennings Bryan – populistisk politiker och uttalad fundamentalist – att hjälpa åklagarsidan. Som svar anlitade ACLU den kände advokaten Clarence Darrow till försvaret.
När rättegången började var stadens ledare i Dayton entusiastiska över möjligheten att sätta staden på kartan. Utanför rättssalen rådde karnevalsstämning med musikanter, predikanter, försäljningsstånd och till och med apor.
Inne i rättssalen blev rättegången en verbal duell mellan Bryan och Darrow om vetenskap och religion. Men när domaren begränsade förhandlingarna till om Scopes brutit mot lagen – vilket försvaret öppet medgav – verkade det klart att Scopes skulle dömas. Många journalister åkte därför hem.
Men rättegångens mest minnesvärda händelse återstod. Den 20 juli lyckades Darrow provocera Bryan att vittna som bibel-expert. På grund av den stora publiken och den kvävande hettan flyttade domaren rättegången utomhus.
De cirka 3 000 åskådarna bevittnade Darrows förhör av Bryan, som främst syftade till att framställa Bryan och fundamentalismen som löjliga och okunniga. Mest betydelsefullt var att Darrows frågor visade att Bryan, trots att han hävdade att han läste Bibeln bokstavligt, i själva verket tolkade de sex skapelsedagarna i Genesis som långa och obestämda tidsperioder, inte 24-timmarsdagar.
Dagen därpå fann juryn Scopes skyldig och dömde honom till 100 dollar i böter. Riley och fundamentalistena jublade över domen som en seger för Bibeln och moralen.
Fundamentalisterna och ”The Genesis Flood”
Men snart bleknade triumfen, delvis på grund av nyhetsartiklar som framställde fundamentalister som okunniga lantliga bigotter. I ett sådant exempel skrev den framstående journalisten H. L. Mencken i en kolumn i Baltimore Sun att Scopes-rättegången ”talar om för landet att neandertalmänniskan organiserar sig i dessa bortglömda avkrokar.”
Mediernas hån fick många forskare och journalister att dra slutsatsen att kreationism och fundamentalism snart skulle försvinna från amerikansk kultur. Men den förutsägelsen slog inte in.
Istället verkade fundamentalister, inklusive WCFA-ledaren Riley, bli än mer beslutsamma att fördubbla sina ansträngningar på gräsrotsnivå.
Men som Darrows förhör av Bryan tydligt visade, var det inte lätt att förena en bokstavlig tolkning av Bibeln – inklusive sexdagars-skapelsen i Genesis – med en vetenskaplig tro på en gammal jord. Vad fundamentalister behövde var en vetenskap som stödde idén om en ung jord.
I sin bok från 1961, ”The Genesis Flood: The Biblical Record and its Scientific Implications”, gav fundamentalisterna John Whitcomb, teolog, och Henry Morris, hydraulikingenjör, just en sådan vetenskaplig förklaring. Med hjälp, utan att ange källa, av skrifter från sjundedagsadventisten och geologen George McCready Price, argumenterade Whitcomb och Morris för att Noas globala översvämning varade i ett år och skapade de geologiska lagren och bergskedjorna som fick jorden att verka gammal.
”The Genesis Flood” och dess version av översvämningsgeologi är fortfarande utbredd bland fundamentalister och andra konservativa protestanter.
Ungjordskreationism
Idag visar opinionsundersökningar att ungefär en fjärdedel av alla amerikaner tillhör denna nyare gren av kreationismen, som förkastar både etablerad geologi och etablerad biologi.
Detta folkliga stöd för ungjordskreationism förklarar också framgången för Answers in Genesis – AiG – som är världens största kreationistorganisation, med en webbplats som lockar miljoner besökare varje år.
AiG:s turistmål – Creation Museum i Petersburg, Kentucky, och Ark Encounter i Williamstown, Kentucky – har lockat miljoner besökare sedan de öppnade 2007 respektive 2016. Fler AiG-anläggningar planeras i Branson, Missouri, och Pigeon Forge, Tennessee.
Ark Encounter, som presenteras som en replik av Noas ark, är en gigantisk byggnad – 155 meter lång, 26 meter bred och 16 meter hög. Den innehåller modeller av djurburar samt lyxiga bostäder för de åtta människor som enligt Genesis kapitel 6–8 överlevde den globala översvämningen. Hundratals skyltar i arken argumenterar för en ung jord och en global översvämning som skapade de geologiska lager och formationer vi ser idag.
Ark Encounter har fått miljontals dollar i stöd från delstatliga och lokala myndigheter.
Förutom AiG:s turistmål finns också ett ständigt växande nätverk av fundamentalistiska skolor och hemskolor som presenterar ungjordskreationism som riktig vetenskap. Dessa skolor använder läroböcker från förlag som Abeka Books, Accelerated Christian Education och Bob Jones University Press.
Scopes-rättegången handlade om vad som fick och inte fick läras ut i offentliga skolor om skapelse och evolution. Idag rör denna diskussion även privatskolor, eftersom det nu finns minst 15 delstater med universella valfrihetsprogram för privatskolor, där familjer kan använda skattefinansierade utbildningspengar till privatskolor och hemskolning.
1921 uppmanade William Bell Riley sina motståndare att de borde ”sluta skyffla jord på levande män”, för fundamentalister ”vägrar att bli begravda.” Ett sekel senare verkar begravningen av fundamentalismen och kreationismen vara långt borta.
References
- 1 in 4 Americans reject evolution, a century after the Scopes monkey trial spotlighted the clash between science and religion, William Trollinger and Susan L Trollinger (2025.07.01) | The Conversation
- Images (copyright reason), and links in the English original
- Artikeln är publicerad med tillstånd
- Om den mycket stora forskar-och mediaplattformen The ConversationORD i BiBB
- KreationismORD i uppslagsverket BiBB
About BiBB, an encyclopedia 4.0
Authors
William Trollinger, Professor of History, University of Dayton and Susan L Trollinger, Professor of English, University of Dayton
Publicerades: 2025.07.01 Publicerades i BiBB: 2025.07.02
• Bidra till utvecklingen av BiBB - ett uppslagsverk 4.0 med nu 537 artiklar.
SMS:a en kommentar till BiBB
076 034 32 20
– genom att klicka här.
SMS:a en kommentar till 076 034 32 20 eller mejla.
Swish: 123 599 15 26.
Föreslå nya artiklar: se hur ...
Kategorier 20
The Conversation 37
Berätta gärna för andra om BiBB
- ett uppslagsverk 4.0
You know a lot, we may add a little®