Dela
qr

LUM
- Lunds universitets magasin

Kategorier 16 Om högskolevärlden 32 Om IDstories

Lunds universitet och LUM
remix Johan Schlasberg

I december 2024 kunde man läsa i Sydsvenskan och i medarbetarwebben på Lunds universitet att en intern utredning föreslagit att LUM - Lunds Universitets Magasin - ska läggas ner både som pappers- och e-tidning. Och att slutligt beslut om LUM skulle fattas i januari 2025. Förslaget utlöste en våg av protester.

2023 fick ett stort konsultföretag i uppdrag att se över hela Lunds universitets centrala kommunikationsstrategi och dess organisation. Syftet kan antagas ha varit att effektivisera och rationalisera verksamheten inom ramen för befintlig budget. Att sådana genomlysningar görs ibland är både normalt och rimligt. Med rapporten som bas fick LU:s kommunikationsdirektör Johanna Sandahl i uppdrag av förvaltningschefen att utarbeta ett förslag till en ny organisation för den universitetsövergripande kommunikationsverksamheten.

Förslag till ny universitetsövergripande kommunikationsverksamhet

Förslagetꜜ är på 15 sidor och om LUM står ...

LUM arbetar idag som en fristående redaktion med en egen redaktionell planering och ingår inte i den samlade kommunikationsplaneringen. LUM är en kanal som har relativt omfattande och dedikerade resurser. Universitetsledningen har identifierat LUM som en del av den nuvarande verksamheten där omprioriteringar bör ske till förmån för annan verksamhet.(Sid 4 i förslaget).

Det står inte i förslaget vad LUM kostar per år men en förfrågan, via registrator, till LU:s kommunikationsenhet om detta och begäran om förslaget visade att LUM kostar cirka 3 miljoner per år varav 500 tkr i driftskostnader och 2.2 mskr i personalkostnader (drygt två heltid sammanlagt). Enhetens totala budget är på cirka 30 msk.

Förslaget innehåller ett antal interna organisationsförändringar som inte berör LUM och därför inte lyfts fram här. Däremot finns återkommande meningar om vikten av att mäta kommunikationens genomslag i olika kanaler och att sektionen ska utveckla och vårda varumärket. I förslaget står inget om vad detta betyder eller om mätbarhetens svårighet och diffusa resultat. Ej heller kan man utläsa något var och hur LUM:s resurser kan göra mer nytta för Lunds universitet.

Reaktioner

Förslaget resulterade bland annat i en artikel i Sydsvenskanꜜ, en artikel på LU:s medarbetarwebb skriven av LUM:s redaktion med rubriken LUM läggs ner - både tidning och webbꜜ. LUM:s redaktion artikel avslutas med ...

LUM är Sveriges äldsta universitetstidning och kom ut första gången 1968. Om förslaget går igenom blir februarinumret nästa år det sista. LUM ska inte ersättas av någon annan form av journalistiskt bearbetade interna nyheter som riktas till universitetets 8800 anställda. LUM har sökt rektor Erik Renström och Jimmie Kristensson, vicerektor för kurage och karaktär. Båda har avböjt att kommentera. (Ibid. LUM)

Fyra dagar (24.12.19) senare skriver kommunikationsdirektör Johanna Sandahl en artikel på medarbetarwebben med rubriken Förslag: Omprioriteringar leder till att LUM läggs nedꜜ. Sandahl talar om universitetets ekonomiska situation och ...

Utvecklingsarbetet görs för att det idag är svårt att ta ett helhetsgrepp om kommunikationsfrågorna och erbjuda ett samordnat kommunikationsstöd för verksamheten. Dagens organisationsstruktur bidrar till avsändarperspektiv och kanalfokus i stället för mottagarperspektiv. [...] Målet är att i större utsträckning stödja universitets kärnverksamhet inom utbildning, forskning och nyttiggörande. (Ibid.)

Sydsvenskan

Sydsvenskan frågar vicerektor (för kurage och karaktär) Jimmie Kristensson

Den prioritering som man gör här är att man tar bort den del av verksamheten som har varit lite mer oberoende och ställt egna frågor, är det inte så?

– Det finns många sätt för medarbetare att ställa kritiska frågor till universitetet. Det är klart att LUM har fyllt en viktig funktion där. Och det är ingen som har några synpunkter på LUM:s kvalitet. Den är hög och uppskattad. [...] – Det är klart att Lunds universitet även välkomnar granskning av vår verksamhet, men det kanske ska ske av traditionella medier. (intervju i Sydsvenskan)

Sydsvenskan publicerade några dagar senare en uppföljande artikelꜜ om ett upprop för att rädda LUM.

Upprop för att rädda LUM

En grupp personer startade ett upprop för att försöka förhindra att LUM läggs ner. Uppropet har per den 9 januari 2025 undertecknats av närmare 900 personer. Och nya tillkommerꜜ.

Utöver det stora numerära engagemanget för LUM finns ett stort antal kommentarerꜜ som du kan se i uppropet. Många undertecknare vill även i fortsättningen ha LUM i pappersformat. Ett stort antal både nu och tidigare anställda på Lunds universitet skriver om LUM:s betydelse för att få en överblick av vad som händer på universitetet. Läs mer själv.


Kommentarer

(Kommentarer av Johan Schlasberg om annat inte anges.)

  1. Vad gör rektorn och förvaltningschefen nu? Självklart kan man ignorera protesterna och besluta att verkställa förslaget om nerläggning av LUM. Men, man kan också besluta att frågan behöver ytterligare genomlysning och att fler aspekter och möjligheter tillförs beslutsunderlaget.
  2. Som Kalle Kniivilä lyfter fram i sin artikel i Sydsvenskan är LUM en journalistisk produkt som har viss självständighet och en del undertecknare framför att det är just det som stör universitetsledningen. Få tror att det i huvudsak är en fråga om pengar. Och om kostnader ska minskas(?) är säkert många intreserade av att abonnera på ett självständigt LUM.
  3. Konsultrapporten och dess analyser av koncept och språkbruk framstår som en analys som kunde ha gjorts för viket stort företag som helst. Ett universitet i en tid där forskning ifrågasätts av allt fler kräver djupare och mer unika analyser.
  4. IMHO är det centrala med LUM inte att man publicerar "kritiska frågor" - om ledningsbeslut på olika nivåer - utan att man är ett från kommunikatörer och "ledningsfilter" relativt fritt forum som bland annat tar upp frågor om universitets många vägval i en sällsynt komplex omvärld. LUM har potentential att vara större och viktigare än att vara en "intern" personaltidning. "Traditionella media" kan inte fylla denna uppgift.
  5. Lunds universitet skulle troligen stärkas både internt och inte minst externt om LUM:s självständighet hade varit än större än vad den är idag. Ett bra universitet stärks av öppenhet och dialoger.
  6. Hej Johan och tack för detta uppmärksammande! Jag har skickat länken till Din text vidare till resten av gruppen bakom namninsamlingen. // Fredrik Tersmeden
  7. Din kommentar ...

Referenser

Sammanfattning (och bild) av:   Johan Schlasberg.

Publicerades: 9 januari 2025.   Uppdaterad senast: 15 januari 2025



You know a lot, we may add a little®