Toblerone

Svar 1: Story TEMA: Ekonomi

Toblerones misslyckade krympning
Misslyckad krympning

Toblerone är en välkänd choklad som de senaste åren har hamnat i media av tre skäl. Det första berodde på att man 2016 ökade avståndet mellan "trianglarna" i sin standardförpackning. Detta minskade innehållet från 200g till 150g och orsakade så mycket konsumentreaktioner att man 2018 återgick till den traditionella storleken.

Svar 2↓ AI-svar om Toblerone.   Svar 3↓ Om att namnet Toblerone är ett så kallat Teleskopord.

Det är inte ovanligt att företag minskar sina produktstorlekar som ett alternativ till att höja priset. Denna strategi kallas ofta "krymflation"ꜜ" eller på engelska shrinkflationꜜ.

Toblerone inte längre schweiziskt
Flyttat och ny story

I februari 2023 orsakade Toblerone nya rubriker över världen genom att tillkännage att man flyttar delar av produktionen av Toblerone till Bratislava i Slovakien. Företaget som är en del i den amerikanska koncernen Mondelez Internationalꜜ meddelade att man fortsatt kommer att göra investeringar i sin centralort i Bern, Schweiz.

Ledningen i Toblerone stod inför ett val då produktionsflytten eller produktionsexpansionen innebar att man inte längre fick lov att på förpackningarna skriva att man var ett schweiziskt bolag. Inte heller fick man enligt regelverket för Swiss madeꜜ använda en bild på förpackningarna av berget Matterhorn. Reglerna säger att ...

För livsmedelsprodukter: 80 % av vikten av råvarorna och den väsentliga bearbetningen måste ske i Schweiz. (regler för Swiss made).

Reglerna för "Swiss made" omfattar också en rad andra produkter som klockorꜜ och den berömda "Swiss Army Knife".

Ledningen gjorde en bedömning att fördelarna med att öka andelen producerad Toblerone utanför Schweiz var större än förlusten av stämpeln "Swiss made". Nu har bolaget gjort om sin varumärkesberättelse och på förpackningar kommer det att stå "founded in Switzerland" och berget Matterhorn ersätts av ett annat berg. Om bolagets strategiförändring var klok eller inte kommer att visa sig om några år.

Det tredje skälet till mediauppmärksamhet är ägaren - Mondelez International - av varumärket Toblerone med flera 2023 sattes upp på Ukrainas lista över bolag som genom sin verksamhet i Ryssland indirekt stödjer Rysslands angreppkrig mot Ukraina. Flygbolaget SAS är ett av de företag som beslutat bojkotta ORD Toblerone och andra produkter från Mondelez.

Referenser
Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2023.03.08   
Uppdaterad senast: 6 september 2023.



Föreslå ett helt nytt ORD som kan passa i uppslagsverket BiBB®


Svar 2: AI

Fråga: Vad är Toblerone?

Toblerone är ett populärt schweiziskt chokladvarumärke som är känt för sin karakteristiska triangulära form, som liknar ett bergslandskap. Chokladen är tillverkad av mjölkchoklad, honung och mandelnougat och säljs ofta i stänger som är uppdelade i små triangulära bitar. Toblerone skapades första gången 1908 av Theodor Tobler och hans kusin Emil Baumann i Bern, Schweiz, och har sedan dess blivit ett populärt chokladvarumärke över hela världen. Namnet "Toblerone" är en kombination av Tobler efternamn och "torrone", ett italienskt ord för nougat.

Skribent

Svar via ChatGPT 23.03.07 Accepterad med reservation av redaktionen i BiBB®.

AI-svaret innehåller fel då Toblerone inte längre har rätt att kalla sig schweiziskt. Att svaret är fel beror troligen på att databasen i ChatGPT inte sträcker sig längre än juni 2021. Ett exempel på vikten av att vara observant på AI-texter.

Publicerades: 2023.03.08   
Uppdaterad senast: 6 september 2023.


Svar 3: Notis

Namnet Toblerone är ett så kallat teleskopord ORD som är en form av förkortning eller sammanslagning av vanligen två ord. Här av Toblerones uppfinnare Theodor Tobler och den italienska sötsaken torrone.

Referenser
Skribent

Redaktionen i BiBB®

Publicerades: 2023.03.12   
Uppdaterad senast: 12 mars 2023.



You know a lot, we may add a little®