

TLDR
1 Story

TLDR betyder Too Long Didn't Read och används när man vill säga att en text är alltför långt för att man har lust och ork att läsa den. Detta kan drabba alla och de flesta texter. Det beror på läsarens intresse, tid och ambition i just DET ögonblicket.
Jurister som producerar "Det finstilta" när man köper något läser allt och långsamt - till skillnad från konsumenten som oftast tänker TL;DR och accepterar. Kvinnorna i en bokcirkel läser nog även de lite tjockare böckerna inför nästa träff men vad gör elever och studenter inför en tentamen? Och på sin fritid?
Svar 2 Vad säger elever, studenter och lärare om läsning av (långa) texter? Alarmerande?
TL;DRꜜ som ibland skrivs tl;dr är en Akronymꜜ och gjorde entré i början på 90-talet när Internet sköt fart.
Långa texter har länge setts som alltför långa:-) Sammanfattningar av böcker publicerades i tidskrifter som 'Det Bästa' och i "förtunnade" böcker. En av styrkorna i generativa AI-tjänster som ChatGPT är att sammanfatta långa texter. Ibland är detta bra men kan vara en genväg som slätar ut förståelsen och inlevelsen. AI-tjänsterna förutsätter att texten är digital och inte en bok som redan vid första anblicken ser långtidskrävande ut.
Man kan anta att de skånska erfarenheterna är generella både i Sverige och i många andra länder. Att liknade förhållande råder inom näringsliv och politik är allvarligt. Bråttom och omdöme hänger inte alltid ihop.
Referenser och mer
Skribent
Publicerades: 2024.11.11 Uppdaterades: ....
2 Story
Sydsvenskanꜜ publicerade i november 2024 ett större reportage - "Skånska toppstudenter kan inte läsa böcker: 'Orkar inte'"" - om hur elever, studenter och lärare ser på läsning, läsförståelse och skrivförmåga. Sammanfattningsvis ger den en nedslående bild av viljan och orken att läsa långa texter, att läsa böcker och att kunna skriva egna språkligt bra och flödande texter.
HD och Sydsvenskan har talat med ett tiotal universitetslärare vid några av de mest populära programmen vid Lunds och Malmö universitet. De ger en närapå samstämmig bild: trots toppbetyg är det många av studenterna som inte kan läsa böcker. (SDS)
Lärarna på universitet och högskolor har olika strategier för att hantera TL:DR. Några ser stora skillnader mellan dagens studenter och tidigare årskullar. Skillnaderna mellan de bästa och de sämsta (minst motiverade?) har ökat. Stödundervisning och större intag inför förväntade avhopp är några vägar.
Flera lärare talar om att de måste sänka kraven.
Reportaget genererade många kommentarer och många förklaringar till hur "vi" hamnat(?) i dagens situation. Vägen till något annat blir lång.
Referenser och mer
- Skånska toppstudenter kan inte läsa böcker: ”Orkar inte”, artikel i Sydsvenskan (2024.11.11) Julius Viktorsson och Jonas Nyrén
- LärstilarORD i uppslagsverket BiBB
Skribent
Publicerades: 2024.11.11 Uppdaterades: ....
Akronymer IT Universitet och utbildning

Swish: 123 599 15 26 BiBB (IDstories AB) om du vill bidra till utvecklingen av uppslagsverket BiBB med just nu 520
IDstories och ORD.
Föreslå nya artiklar, se lista.
Berätta gärna för andra om BiBB
- ett fritt uppslagsverk 4.0
You know a lot, we may add a little®