Poddradio

Svar 1 AI

En podcast - ofta förkotat till "podd" är en digital ljudfil som är tillgänglig på internet för nedladdning till en dator eller mobil enhet. De är oftast tillgängliga som en serie, där nya avsnitt kan tas emot automatiskt av prenumeranter. Podcasts skapas och distribueras oftast av individer, men kan också produceras av radiostationer, medieföretag och andra organisationer. De täcker ett brett spektrum av ämnen och kan lyssnas på när som helst.

En fråga till ChatGPT om "poddradio" ger ett liknande svar men har ingen text om vem som producerar poddradio.

Skribent

Texten är genererad via ChatGPT 23.02.06. Och är accepterad av redaktionen i BiBB.

Publicerades: 2023.02.06   
Uppdaterad senast: 6 september 2023.


Svar 2 Notis

I Sverige används både det svenska ordet poddradio, ofta utan avledningen radio - en podd, och det engelska podcast.

"Pod" kommer från Apples mediaspelare Ipod som introducerades 2001 och producerades i ett flertal generationer och format. Produkten slutade tillverkas i mitten av 2022.

Time-shifting

Ipod för ljud och den hårdvarubaserade tjänsten TiVo för TV tillförde en ny bekvämlighet för användarna. Man kunde lyssna på musik, en podd eller se ett TV-program när det passade en själv och var inte bunden av fasta programtablåer. En podd kan vara en originalproduktion eller vara ett ordinarie radioprogram som gjorts tillgängligt i poddformat.

Det finns ett flertal företag som producerar topplistor över ledande poddar. Googla och välj.

Referenser
Skribent

Johan Schlasberg, redaktionen i BiBB.

Publicerades: 2023.02.06   
Uppdaterad senast: 6 februari 2023.


Svar 3 Story

Inom nästan alla kommersiella områden finns det en rad analys- och konsultföretag som beskriver marknadens ledande aktörer, siar om teknikutveckling och den framtida marknaden. Enligt en rapport ↓ 2021 från ett amerikanskt analysföretag var marknaden för podcasts i USA värd 3.5 miljarder USD 2019. De räknade med att marknaden i USA skulle ha en årlig ackumulerad tillväxt på cirka 27% och att världsmarknaden skulle ha en årlig tillväxt mellan 2021 0ch 2028 på 31.1%.

Prognoser som dessa har lett till en explosion av poddproducenter även i Sverige. Ett "tåg" som många ville hoppa på. Spotify är ett av de företag som gjort stora investeringar i podcasts vilken bland annat kommenterats i Financial Times 23.02.02 Reality check for Spotify and the podcast boom ↓. I artikeln framförs att resultatet inte riktigt blivit det förväntade.

Diagram över nya poddar
Antal nya poddar

Som figuren (Källa ↓) visar ökade antalet nya poddar närmast explosivt under många år för att under 2021 och 2022 minska drastiskt. Inom branschen har det nu höjts röster om att podcasting inter kommer att bli så stort som man en gång hoppats. I FT-artikeln citeras en poddentreprenör och rådgivare, Nick Holt, som säger ...

Varje år av mediets existens har det beskrivits som "nästa stora sak". Vid vilken tidpunkt måste man bara säga att det snarare än att vara en "stor grej" på uppgång, bara är en "medelstor grej." (Holt i FT)

I en bloggpost säger Holt att inspelning av poddar idag allt oftare kombineras med en videoinspelning. Sammanfattningsvis kan man notera att den ursprungliga definitionen av en podd idag vidgas i olika riktningar, format och mediakanaler.

Referenser
Skribent

Johan Schlasberg.

Publicerades: 2023.02.06   Uppdaterad senast: 6 februari 2023



 Kontakta BiBB om ORD som kan behöva uppdateras och andra synpunkter.     Om sajten.



You know a lot, we may add a little®