Öppna lärresurser
1 Story
Öppna lärresurser är läromedel och utbildningsmaterial som är avgiftsfria med stor potential att ge mer vetande till fler och konkurrera med kommersiella EdTech-tjänster.
Det finns stora fördelar med en ökad användning av öppna lärresurser. Främst gäller det tillgången till kvalitativa resurser för lärande inom formell utbildning, men också för livslångt lärande och bildning. Det finns också vinster att göra resursmässigt för universitet och högskolor om öppna lärresurser utvecklas och används gemensamt och i större skala. (Kungliga biblioteket, KB)
Svar 2 Om relationen mellan öppna fria lärresurser och kommersiella tjänster Svar 3 Om BiBB och öppna lärresurser.
Statliga myndigheter och verk har gjort utredningar om öppna lärresurser och har med referens till området inom flera andra länder presenterat en generell modell. Lärare och andra resurspersoner i skolvärlden förväntas utvärdera vad som är bäst beroende på en aktuell situation.
KB framför att både folk- och universitetsbibliotek är viktiga aktörer för att öka allmänhetens kännedom om öppna lärresurser.
Referenser
- Öppna lärresurser har en outnyttjad potential, Kungliga biblioteket (KB), (2022)
- Öppna lärresurser - en kartläggning och analys , pdf. (2022) 63 sidor
- Så väljer och värderar du digitala lärresurser, Skolverket, senast updaterad (2024.03)
- Skolforskningsinsitutet, en statlig myndighet
- Öppna lärresurser Wikipedia Mob • 3 referenser
- Open educational resources Wikipedia Mob • 173 referenser
Skribent
(bibb.se)
Publicerades: 2024.04.28
Uppdaterades: 2024.04.30
2 Story
Finns det en motsättning mellan öppna och kommersiella lärresurser?
I de svenska referenserna i Svaret ovan och dess källor står inget eller mycket lite om de ekonomiska aspekterna på öppna lärresurser. Kan de minska kommunerna kostnaderna för de utbildningar man nu bedriver eller skulle vilja bedriva? I engelska Wikipediaꜜ finns ett stycke som tar upp kostnadsaspekten.
Kostnaderna för läroböcker, såväl tryckta som digitala, från kommersiella förlag har ökat mycket och detta är en av drivkrafterna för fler "Open Education Resources".
Den kommersiella EdTech-industrin är ett snabbat växande områden och investerare utlovas stora framtida vinster.
Vad händer om anställda lärare inom högskolan börjar utveckla lärmoduler som direkt konkurrerar med kommersiella alternativ? Och finner kanaler som kan presentera dessa på ett bra sätt? Man kan också se framtida samverkansprojekt med kommuner och högskolan, och privata finansiärer för att bredda utbudet av öppna lärresruser. Flera sådana finns redan.
Referenser
- Open educational resources Wikipedia Mob • 173 referenser
- DisruptivORD i uppslagsverket BiBB®
Skribent
Publicerades: 2024.04.28
Uppdaterades: ....
3 Notis
På BiBB finns en analys om Wikipedia och andra fria källor i skolanꜜ. Där presenteras bland annat en "Öppen modell" om relationen mellan ett läromedel och att lärmoduler borde länka (referera) till öppna källor för att tillföra mer vetande om ett ämne än vad som finns utrymme för i den kommersiella lärmoduler.
BiBB kommer att utveckla dessa frågor på flera olika sätt.
Referenser
- Wikipedia och NE i skolan, analys i uppslagsverket BiBB®
Skribent
Publicerades: 2024.04.28
Uppdaterades: ....
Lista på eventuellt nya ORD i BiBB.
Ditt intresse kan bidra till att nya ORD publiceras.
You know a lot, we may add a little®