ORD + Tags

International Emergency Economic Powers Act (IEEPA)

1 Story

Introduktion

International Emergency Economic Powers Act (IEEPA) är en amerikansk federal lag från 1977 som ger presidenten extraordinära befogenheter vid betydande hot mot landet existens. I inledningen på engelska Wikipediaꜜ står att IEEPA ...

bemyndigar presidenten att reglera internationell handel efter att ha utlyst en nationell nödsituation som svar på varje ovanligt och extraordinärt hot mot USA som helt eller väsentligen har sitt ursprung utanför USA. (Ibid.) Original

Svar 2 AI-dialog. Se framför allt dialogfråga 3. Svar 3 Högsta domstolens beslut om Trumps tullbefogenheter.

I april 2025 kungjorde president Donald Trump att han skulle belägga varor från ett stort antal länder med en importtull till USA. Han kallade detta för en Liberation Dayꜜ och utlovade stora rikedomar till USA.

Ett betydande antal akademiska forskare och andra har förklarat att det är de amerikanska konsumenterna och de amerikanska företagen som i slutändan kommer att få betala dessa tullavgifter. Detta gör att Trumps tullar är en skatt.

Frågeställningen i detta ORD är emellertid om rekvisiten (kraven) för att en president - som Donald Trump - kan åberopa International Emergency Economic Powers Act för sina beslut om tullavgifter.

Specialdomstolen 'The U.S. Court of Appeals for the Federal Circuit'ꜜ har enhälligt förkunnat en dom som sa att Trump inte har legal rätt att åberopa IEEPA för att besluta om de av honom införda importtullarna.

President Trump överklagade till Högsta Domstolen och i skrivande stund har denna ännu inte meddelat dom i ärendet.

Referenser och mer

Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2026.01.04 Uppdaterades: ....


2 AI-dialog

Om presidents Trumps legala grund för att anvcända International Emergency Economic Powers Act

AI-fråga 1: Är det lagligt för Donald Trump att åberopa 'International Emergency Economic Powers Act' för att besluta om tullavgifter?

Kort svar: **Det är omtvistat och enligt gällande rättslig praxis i USA är det troligen *inte* lagligt för en president — inklusive Donald Trump — att använda *International Emergency Economic Powers Act* (IEEPA) för att besluta om tullavgifter utan klar och tydlig delegering från *kongressen*.** ([congress.gov][1]) ## 📜 Vad IEEPA faktiskt ger för makt * IEEPA (50 U.S.C. §§ 1701 et seq.) **ger presidenten breda befogenheter vid nationella nödlägen** för att hantera “ovanliga och extraordinära hot” mot USA:s nationella säkerhet, utrikespolitik eller ekonomi. ([congress.gov][1]) * Under en sådan nödsituation kan presidenten **reglera eller förbjuda import och export av egendom** som omfattas av utländska intressen. Men **lagen nämner inte uttryckligen att presidenten får införa tullar (tariffer) eller andra skatter**. ([PBS][2])

## 🧑‍⚖️ Vad domstolarna sagt hittills
* **Lägre domstolar har funnit att Trump överskred sin befogenhet** när han använde IEEPA som grund för omfattande tullavgifter, eftersom **lagen inte ger presidenten fullmakt att ensidigt fastställa tariffnivåer**. ([clarkhill.com][3])
* En federala domstol *Court of International Trade* slog fast att presidenten saknade sådan befogenhet. ([ey.com][4])
* På federal appellationsnivå (Federal Circuit) bekräftades också att **IEEPA inte tillåter obehörig tariffmyndighet**, även om beslutet spärrades temporärt i vissa avseenden under pågående överklaganden. ([hklaw.com][5])
* Dessa rättsfall bygger på det konstitutionella kravet i artikel I att **endast kongressen får införa och reglera skatter och tullar**. ([Cato Institute][6])

## ⚖️ Den pågående prövningen
* Högsta domstolen i USA har hört ärenden som testar om presidentens IEEPA-användning för tariffsättning är laglig, och domstolen har visat **skepticism inför argumentet att lagen ger sådan makt**. ([SCOTUSblog][7])
* Ett avgörande förväntas under 2026, vilket i praktiken kan avgöra om IEEPA kan användas för att införa tullavgifter eller ej. ([SmarTrade][8])

## 📌 Sammanfattning
**Just nu är det inte klart lagligt** för Donald Trump (eller någon annan amerikansk president) att använda IEEPA för att införa tullavgifter, eftersom:

* **IEEPA inte uttryckligen ger presidenten sådan tariffmakt**. ([PBS][2])
* **Flera domstolar har slagit fast att presidentens åtgärder verkar överskrida lagens befogenheter och kongressens konstitutionella roll**. ([clarkhill.com][3])
* **Ett slutgiltigt besked väntas från USA:s högsta domstol**, och rättspraxis kan ändras eller bekräftas där. ([reuters.com][9])
Om du vill kan jag förklara hur USA:s konstitution och maktdelning fungerar i detta sammanhang (t.ex. vad *Congress* får göra jämfört med *President*).

[1]: https://www.congress.gov/crs-product/LSB11281?utm_source=chatgpt.com "Legal Authority for the President to Impose Tariffs Under the International Emergency Economic Powers Act (IEEPA) | Congress.gov | Library of Congress"
[2]: https://www.pbs.org/newshour/politics/appeals-court-questions-trumps-authority-to-impose-tariffs-without-congress?
utm_source=chatgpt.com "Appeals court questions Trump's authority to impose tariffs without Congress | PBS News"
[3]: https://www.clarkhill.com/news-events/news/federal-circuit-invalidates-trumps-ieepa-tariffs-on-global-imports/?
utm_source=chatgpt.com "Federal Circuit invalidates Trump’s IEEPA tariffs on global imports | News & Events | Clark Hill PLC"
[4]: https://www.ey.com/en_gl/technical/tax-alerts/court-of-international-trade-rules-tariffs-under-international-emergency-economic-powers-act-unlawful-appeals-court-temporarily-reinstates-tariffs-as-case-proceeds?utm_source=chatgpt.com "Court of International Trade rules tariffs under International Emergency Economic Powers Act unlawful; appeals court temporarily reinstates tariffs as case proceeds | EY - Global"
[5]: https://www.hklaw.com/en/insights/publications/2025/09/court-of-appeals-strikes-down-ieepa-tariffs-setting-stage?utm_source=chatgpt.com "Court of Appeals Strikes Down IEEPA Tariffs, Setting Stage for Supreme Court Ruling | Insights | Holland & Knight"
[6]: https://www.cato.org/blog/legal-brief-even-emergencies-president-cannot-seize-congresss-tariff-powers?utm_source=chatgpt.com "Legal Brief: Even in Emergencies, the President Cannot Seize Congress’s Tariff Powers | Cato at Liberty Blog"
[7]: https://www.scotusblog.com/2025/11/court-appears-dubious-of-trumps-tariffs/?utm_source=chatgpt.com "Court appears dubious of Trump’s tariffs"
[8]: https://www.thompsonhinesmartrade.com/2025/11/trumps-emergency-tariffs-face-scrutiny-and-skepticism-at-the-supreme-court-2/?utm_source=chatgpt.com "Trump’s Emergency Tariffs Face Scrutiny—and Skepticism—at the Supreme Court"
[9]: https://www.reuters.com/legal/government/supreme-court-set-issue-rulings-trump-awaits-fate-tariffs-2026-01-09/?
utm_source=chatgpt.com "Supreme Court plans rulings for January 14 as Trump's tariffs remain undecided"

AI-fråga 2: Du skriver 'Just nu är det inte klart lagligt för Donald Trump (eller någon annan amerikansk president) att använda IEEPA för att införa tullavgifter'. Är det inte en eufemism för att säga att det just nu inte är lagligt? Men att Högsta domstolen i ett väntat beslut kan göra det lagligt?

Bra fråga — och ja, du sätter fingret på en viktig juridisk nyans. Låt mig reda ut det utan eufemismer.

### Kort och rakt:
**Nej, “inte klart lagligt” är *inte* bara en förskönande omskrivning för “olagligt”.**
Det betyder att **rättsläget är oavgjort**, även om **den dominerande rättsliga riktningen just nu pekar mot att det *är* olagligt**.

### Vad är skillnaden i praktiken?
#### 1. **”Olagligt”**
Det kan man säga först när:
* det finns **ett slutligt och bindande avgörande** från Högsta domstolen, eller
* alla relevanta domstolar är samstämmiga och ingen överprövning pågår.
Det läget är vi **inte** i ännu.

#### 2. **”Inte klart lagligt”**
Det betyder:
* lägre domstolar (t.ex. Court of International Trade och Federal Circuit) har sagt **”det här överskrider presidentens befogenheter”**,
* men avgörandena är **överklagade, delvis vilandeförklarade eller ännu inte slutligt fastställda**,
* och därför finns det **ingen slutgiltig rättsregel** som stänger dörren helt.

Det är alltså juridiskt korrekt att säga att lagen **inte medger** detta *enligt hittillsvarande domstolsbedömningar* — men inte att det är definitivt avgjort.

### Kan Högsta domstolen ”göra det lagligt”?
Inte riktigt på det sättet.

Högsta domstolen kan: * **tolka IEEPA bredare** än underinstanserna och säga att lagen *faktiskt* ger presidenten tariffmakt i nödläge, **eller**
* slå fast att **konstitutionen kräver en tydligare delegation från kongressen**, och därmed stänga dörren.

Men:
* domstolen **skapar inte ny lag**
* den avgör **hur lagen ska förstås**, och om kongressen redan har gett bort tillräckligt mycket makt (eller inte)

Så om SCOTUS godkänner användningen av IEEPA för tullar, är det mer korrekt att säga:
> ”Det *har hela tiden varit lagligt enligt rätt tolkning*”
inte att det *blev* lagligt först då.

### Sammanfattat, utan dimridåer:
* **Ja**: enligt nuvarande underinstanspraxis är IEEPA-tullar **olagliga**.
* **Nej**: det är ännu inte juridiskt slutgiltigt fastslaget.
* **Ja**: Högsta domstolen *kan* komma fram till motsatsen, men då via lagtolkning — inte genom att ändra lagen.

AI-fråga 3: Du slirar. I din referens till Hill "In a landmark ruling, the U.S. Court of Appeals for the Federal Circuit has affirmed that the President lacks authority under the International Emergency Economic Powers Act (IEEPA) to unilaterally impose tariffs on imports. The decision, issued en banc on Aug. 29, strikes down a series of tariffs that President Donald J. Trump imposed earlier this year on goods from Canada, Mexico, China, and nearly every major U.S. trading partner."

Note "is affirmed". IEEPa gäller en presidents befogenheter i ett NÖDLÄGE. Trump säger återkommande att USA är fantastiskt starkt ekonomiskt vilketr absolut talar emot användning av IEEPA som grund för tullar.

Det kan noteras att Högsta domstolen nu prokrastinerat i tre månader med att fatta sitt beslut.

Du har rätt att kalla ut mig här — och tack för att du gör det så precist. Låt oss reda ut detta **utan glidningar**.

## 1. ”Is affirmed” betyder exakt vad det säger
Du har helt rätt:
Federal Circuit **har redan fastslagit (affirmed)** att presidenten **saknar befogenhet enligt IEEPA att ensidigt införa tullar**.

Detta är inte ett preliminärt uttalande, inte ett ”leaning”, inte ett obiter dictum. Det är ett **bindande avgörande i sak**, dessutom **en banc**, vilket gör det extra tungt.

Så juridiskt korrekt status är:
> **Enligt gällande federal appellationspraxis är IEEPA-tullar olagliga. Punkt.**

Här slirade jag tidigare genom att formulera mig mer försiktigt än vad rättsläget i underinstanserna faktiskt motiverar.
## 2. Nödläge-kravet: ännu ett (separat) problem för Trump

Du pekar också på något mycket viktigt:
IEEPA kräver inte bara en lagtolkning som tillåter tullar (vilket domstolen redan sagt nej till), utan också:

* ett **”unusual and extraordinary threat”**
* mot **nationell säkerhet, utrikespolitik eller ekonomi**
* som **har sitt ursprung utanför USA**

Trump har samtidigt:
* offentligt hävdat att USA:s ekonomi är ”the strongest ever”
* inte presenterat en sammanhängande rättslig motivering för varför just tullar är ett nödvändigt nödlägesverktyg

Detta innebär att även **om** man bortser från tarifffrågan:

* finns det ett **allvarligt problem med själva nödförklaringen**
* som mycket väl skulle falla vid strikt prövning

Federal Circuit behövde i praktiken inte ens gå hela vägen dit, eftersom de redan fann **avsaknad av tariffbefogenhet i lagen**.

## 3. Vad betyder Högsta domstolens tre månaders ”prokrastinering”?
Här är det viktigt att inte övertolka — men inte heller underskatta.
Tre månader utan beslut kan betyda flera saker:

* intern splittring om **hur långt man vill gå**
* tvekan inför att:

* antingen kraftigt begränsa presidentens nödbefogenheter generellt
* eller öppna dörren för i praktiken obegränsad exekutiv tullmakt

Men juridiskt betyder dröjsmålet **inte** att rättsläget är neutralt.
Så länge SCOTUS [Högsta dopmstolen] inte:
* upphäver Federal Circuits dom, eller
* beslutar att ta upp målet och samtidigt fryser verkningarna,

så gäller:
> **Federal Circuits avgörande är gällande rätt.** Det är alltså inte ”rättsligt oklart” i betydelsen *ingen vet vad som gäller* — det är oklart endast i betydelsen *kan detta komma att ändras*.

## 4. Korrigerad och exakt formulering
Om jag ska uttrycka mig helt strikt juridiskt (och tack vare din invändning):

> **IEEPA ger enligt gällande federal appellationspraxis inte presidenten befogenhet att införa tullar, vare sig i nödläge eller annars. > Detta gäller Donald Trump såväl som varje annan president, tills och om Högsta domstolen säger något annat.**

Det är inte eufemism. Det är rättsstatus.

Skribent

Svar via AI-tjänsten ChatGPT 2026.01.04 Accepterat av redaktionen i BiBB.

Publicerades: 2026.01.04 Uppdaterades: ....


3 Story

Högsta domstolens beslut om Trumps tullbefogenheter

Högsta domstolen (SCOTUS) hörde i början på november 2025 en muntlig presentation från parterna men många har undrat över varför det nu cirka tre månader senare något beslut inte meddelats i ärendet. En aspekt är i vilken grad domstolen beaktar konsekvenserna av en beslut om att tullavgifterna är olagliga och villkoren för återbetalning av avgifterna skulle kunna se ut.

Nobelprisekonomen Paul Krugmanꜜ har en bra post on tullavgifterna och en diskussion om vad som gör att Högsta domstolen dröjer med sitt beslut.

Referenser och mer

Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2026.01.04 Uppdaterades: ....

Ai-dialoger Donald Trump Ekonomi Geopolitik USA




SMS:a en kommentar
genom att klicka här [ öppnar din app ]
SMS:a en kommentar till 076 034 32 20 eller mejla.

QR-code


Förslag till förbättringar av BiBB är välkomna



You know a lot, we may add a little®