Freemium

Management Open Access

unik qr

1 Story

Freemium är en affärsmodell där en tjänst kan användas fritt men med begränsningar och/eller incitament för att genom betalning få en bättre version av tjänsten. Ofta en med fler funktioner. Ordet Freemium är ett så kallat Teleskopordꜜ som är sammansatt av Free och Premium.

Svar 2 OA Open Access: en artikel som presenterar forskningläget om freemiumtjänster.

Freemium kan se ut på många sätt. Företag som Telia har en modell där en viss volym data i ett grundabonnemang kan utnyttjas per månad och ytterligare "trafik" kan köpas till enligt några alternativa potter. En del företag erbjuder en fri tjänst inklusive annonser med möjlighet att betala en premiummodell som är annonsfri. Många spelföretag har en freemium affärsmodell där man inne i spelet kan köpa extra resurser för att besegra en fiende eller få andra fördelar.

Dagstidningar och tidskrifter erbjuder ofta läsaren tillgång till ett fåtal artiklar per (exempelvis) månad och sedan krävs ett abonnemang för utökad tillgång. Även ett uppslagsverk som Stanford Encyclopedia of Philosophyꜜ har en freemiummodell där man mot en låg kostnad kan ladda ner en artikel som en pdf.

Affärsmodellen Freemium är således mycket vanlig och används inom ett stort antal branscher. Det är relativt enkelt att bygga in och administrera freemium i digitala tjänster då marginalkostnadenꜜ för nya kunder är låg.

Med hjälp av AI och andra analysverktyg kan ett företag som erbjuder en Freemiumtjänst testa ett flertal olika lösningar för att få fler användare att bli betalande kunde, Forskarna i svar 2 kallar detta för användarnas "Willingness To Pay (WTF)".

Referenser
Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2024.08.16 Uppdaterades: ....


2 Open Access

Det finns ett flertal forskningsstudier om hur effektivt Freemium är som affärsmodell. Denna artikel av Tyrväinen et al.ꜜ publicerades 2024 vilket bland annat bidrar med en aktuell referenslista på tidigare forskning inom fältet om vilket författarna säger ...

Som ett relativt nytt forskningsområde finns det ingen konsensus om vad som motiverar konsumenter att betala för freemiumtjänster, vilket hindrar ett framgångsrikt genomförande av en freemiumstrategi (Huang, 2016). Det är alltså oklart hur uppfattningarna om värdet av en gratisversion av en tjänst påverkar betalningsviljan (WTP). (Ibid.) Original

Studien kombinerar en statistisk analys av andra studier och intervjuer med ett femtontal personer. Ett centralt tema i studien handlar konsumentens upplevda och förväntade värde av att bli kund. Författarna tar upp faktorerna: funktionella, hedonistiska, sociala och pris. Med hedonistiska avses upplevd nytta förvärvad från ett alternativs förmåga att väcka känslor eller affektiva tillstånd (stycke 4.3.2.2).

Författarna understryker också frågan om betydelsen av det förtroende (tillit) en användare har för tjänsten och hur detta förmedlas i den fria versionen. WTF står för Willingness To Pay.

Vi fann starkt stöd för effekten av dimensionerna av upplevt värde på WTP för freemium-tjänster. Funktionellt värde, hedoniskt värde och socialt värde var positivt kopplade till tillit, och tillit var positivt kopplat till WTP för freemium-tjänster. Detta är en preliminär indikation på den potentiellt stödjande effekten av förtroende. (Ibid.) Original

Referenser
Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2024.08.16 Uppdaterades: ....



Lista på eventuellt nya ORD i BiBB.
Ditt intresse kan bidra till att nya ORD publiceras.



You know a lot, we may add a little®