ORD + Tags
unik qr

Forskningskommunikation

1 Story

forskningskommunikation
ForskningskommunikationJ.S

Forskningskommunikation är aktiviteter som utförs av högskolor, universitet, vissa organisationer och enskilda forskare för att sprida forskningsresultat och marknadsföra sin egen verksamhet. Forskningsinformationꜜ är något som Du söker för att få veta mer.

Forskningskommunikation har också som syfte att informera en bredare allmänhet, en dialog, och i Sverige är detta en av högskolans tre huvuduppgifter, utöver forskning och utbildning. Den kallas varierande för Tredje uppgiften eller Samverkansuppgiftenꜜ

Svar 2 Forskningskommunikation som ett ekosystem. Avhandlingstext.

Universitet och högskolor har en strategi för hur de ska kommunicera och vilka målgrupper de vill nå. Ett tydligt och aktuellt exempel är när Lunds universitet i februari 2025 beslutade att lägga ner LUMꜜ, en av många mycket uppskattad tidning för att i enlighet med sin nya strategi satsa mer på internationell kommunikation. Det finns flera definitioner inom forskning om vad som menas med 'strategisk kommunikation. Här en via Oxford University Pressꜜ ...

Strategisk kommunikation är en term som används för att beteckna de val på högre nivå som organisationer gör angående sina kommunikativa insatser och resurser för att främja organisationens uppdrag. Det är därför i sig tvärvetenskapligt eftersom arbetet inom detta område bygger på litteratur från ett brett spektrum av andra delområden, inklusive PR, marknadsföring, reklam och management. (Ibid.) Original

Linköpings universitetꜜ är ett bland många exempel på hur man ger råd till forskare att tänka och agera strategiskt för att marknadsföra sin och universitetets forskning. Se också tips om att kommunicera forskning via Vetenskapsrådetꜜ.

Referenser
Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2025.02.12 Uppdaterades: ....


2 Story

Forskningskommunikation som ett ekosystem

När det finns många olika aktörer som mer eller mindre nära varandra samverkar (finns) inom en större tjänst - eller ett produktområde - talar man idag inom management och forskningslitteraturen om ett ekosystem. Det är en term som har sin bakgrund inom biologi och ekologi för att uttrycka att ett antal saker "hänger ihop" på ett visst sätt.

Även inom kommunikation av forskning finns det flera aktörer som har likartade om än inte samma intressen av att föra ut forskning. Och göra den tillgänglig. Några är betaltjänster medan andra har andra finansieringsformer.

I Johan Schlasbergs avhandling i företagsekonomi presenteras forskningskommunikation som ett ekosystemꜜ. Där framförs bland annat att ...

... den största, men inte den enda, drivkraften för flera aktörer i detta ekosystem - i synnerhet universitet och högskolor - är marknadsföring av sin egen verksamhet. Detta jämförs med ett "demokratiperspektiv". (J. Schlasberg)

Referenser
Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2025.02.12 Uppdaterades: ....

Media Om högskolevärlden Universitet och utbildning



Ditt intresse bidrar till nya ORD i BiBB.
Se Lista och Beställningsguide.



You know a lot, we may add a little®