Om tjänsten
IDstories i BiBB
122 IDstories i alfabetisk lista | IDstories i 15 kategorier
Tjänsten IDstories startade 1997 och ingår sedan november 2024 i BiBB.
Tjänsten som delvis baserades på två av Johan Schlasbergs patent från år 2000 hade som mål att erbjuda broar från den fysiska världen till den digitala världen. Från "objekt" man redan hittat - från hus till tidningsartiklar - till mer vetande. Vi hade bland annat ett varumärke "Klicka på verkligheten". IDstories erbjuder fakta som berättelser främst om Hus, Historiska personer, Platser och offentliga rum, och Industrier. Tjänsten presenterades som nedan: nu med några uppdateringar. 1997 fanns inte Google (1998), Wikipedia (2001) och smartphones som iPhone (kom 2007).
Våra intäkterꜜ kommer från sponsorer till enskilda IDstories. Bland dessa kan nämnas Svenska kyrkan (vår första sponsor) och flera fastighetsbolag.
Nya IDstories kan tillkomma om du så önskarꜜ
men först en kort intro till konceptet.
Informationsbekvämlighet är en mycket viktig faktor
I vår vision om informationsbekvämlighet ska det vara lätt att få veta mer om objekt man hittat, på ett sätt man själv bestämmer tid och plattform för. IDstories-tjänsten baseras på vår Situationsmodell.
Situationsmodell för att få veta mer
Tre frågor ur ett användarperspektiv och en om vad informationsägaren gjort möjligt.
Var är du?
Sitter på tåget, går på stan, står framför ett hus, är på ditt rum på jobbet, är på ett café, går med hunden ...
Vad vill du?
Berätta för någon annan, hitta mer information nu eller läsa senare, se en video, se hela IDstoryn nu ...
Vad har du?
Papper och penna, bara penna, en mobiltelefon, en dator, en padda, en mobil med NFC ...
Vad har informationsägaren gjort möjligt?
En webbadress, ett företagsnamn, öppettider, en gatuadress, en trycksak, en QR kod, en IDstory ...
Det är kombinationen av dessa fyra frågor, som avgör hur lätt/svårt det är att inleda en kommunikationsprocess. I "mobilbranschen" talar man om Location-Based-Services (LBS). IDstories talar om Situation-Based-Services (SBS). SBS-modellen har mer fokus på en persons unika situation och önskan - och vad som är möjliggjort - än enbart den geografiska plats där en person befinner sig..
Informationsbekvämlighet
Informationsbekvämlighet, från engelska 'information convenience' betyder att det alltid och överallt ska vara så lätt som möjligt att få veta mer om det man är intresserad av och att kunna informera andra. Man talar till exempel om convenience food, 24-timmars myndigheten och att göra bankaffärer när man så önskar
Plattformsbyte - Mobil, "iPad", PC och TV
Det var en del i vår vision - vår historia sedan 1997 - att man skulle kunna "fånga IDentiteten" för ett unikt objekt - därav namnet IDstories - och välja i vilken plattform man eller någon annan ville/kunde läsa och se mer.
Time-shifting
Om att ändra Tid, Plats och Format för att se en IDstory.
En konsekvens av att nästan alla har ont om tid är det ökande behovet av att kunna välja rätt tillfälle för att kunna läsa, lyssna eller se mer om något som vi är intresserade av. [SvtPlay och streamade tjänster är moderna exempel]
Man kanske "fångar ett ID" vid en viss tidpunkt men det passar bättre att läsa berättelsen vid ett senare. Idag finns en sådan funktion bland annat i många stora media. Våra IDskyltar och andra "mobila ingångar" var tidiga exempel.
Vi tror att många är beredda att se längre på t ex en reklamskylt, om det finns ett enkelt sätt - att göra något. T ex beställa info/erbjudande - idag surfa direkt.
Ett [Story-ID] på ett hus, ett butiksfönster, ett objekt, i en trycksak osv ger en unik ingång - en Internet Door - till mer information. Denna kan utformas med en QR-kod eller en NFC-funktion för snabbare och enklare uppkoppling.
Vi har pågående projekt för att använda kommunikationstandarden NFC i våra IDskyltar och IDdekaler med mera. NFC (finns sedan några år t ex i Apple Pay) vilket förstärker konceptet att objekt kan ha det vi kallar mobila ingångar.
Om att finna och använda IDstories
Flera av våra sponsorer - och många andra - länkar till relevanta IDstoriess. Flera IDstories inom en kategori ökar sannolikheten att fler hittar och läser berättelserna. Alla berättelser har en unik QR-kod och en delningsfunktion. En IDstory kan vara med i flera kategorier.
De flesta som hittar våra IDstories gör detta idag via en sökmotor, vanligen Google. En känd plattform med många kvalitativa berättelser ger de enskilda berättelserna högre placering i Googles sökmotor, vilket i sin tur ger fler läsare. En god cirkel. Allt fler hittar och läser en IDstory via en annan IDstory, denna sajt och på andra sätt.
Att fånga gåendes och väntandes intresse
Reklamskyltar finns ofta på platser där människor väntar; tunnelbanan, flygplatsen, busskuren och tågperrongen. Annonstavlan och butiksfönstret passeras förbi utan att man minskar takten. Det avgörs på 1-3 sekunder om det finns skäl att stanna.
Bli sponsor till en ny IDstory eller en ny kategori
Om design och kostnader
för alla IDstories ...
Läs mer nedan om kategorierna Hus, Historiska personer, Platser och offentliga rum, och om Industrier.
Hus och fastigheter
Alla hus har en berättelse, gör den nåbar med en IDstory. Dessa kan bli en egen kategori om många har samma ägare.
Husen är en reflektion från ett fönster på Lärarhögskolan i Malmö på andra sidan vattnet.
Om värdet av en IDstory för fastighetsägare
- Hus och fastigheter med en mobil ingång är en modern och intressant service.
- Länkar till lediga lokaler, fastighetens ägare och kontaktvägar med mera kan ge direkt affärsnytta.
- En IDstory kan tillföra värde i samband med olika finansiella transaktioner och i andra presentationer.
- Green marketing. Informera om fastighetens grönhet.
- En IDstory bidrar till husets och stadens kulturella profil.
Beställare av en IDstory kan t ex vara en fastighetsägare, en/flera hyresgäster eller annan sponsor.
Om värdet av en IDstory för hyresgäster och besökare
- En IDstory kan ha en Infolänk med information om butiker och kontor. Många vägar in är bra.
- Många som arbetar i en fastighet är intresserade av att få veta lite mer om dess historia och närmiljö.
- En IDstory är en del i det nya Kulturlandskapet med sin service till turister, flanörer och alla som är intresserade av hus.
- Man kan hitta IDstory via Google, en IDskylt på huset, via IDstories sidor om alla kategorier och på andra sätt.
En IDstory om ett hus kan ha ett brett innehåll
Utöver intressanta inblickar i en fastighets historia, kan en IDstory innehålla bilder både inifrån och utsiktsbilder, berätta lite om närmiljön och redovisa en del miljöfakta och mycket annat. Många möjligheter.
Kanske du/ni har en idé som kan bli en IDstory inom en befintligt Kategori eller om flera nya IDstories kan bilda en ny Kategori.
- Om du/ni har fakta och bilder kan vi producera berättelsen.
Historiska personer - via kyrkogårdar
Människor förändrar världen och vi blir ibland lite klokare när vi följt några andras öden och berättelser. Ofta är det dessutom mycket intressant.
Många finner berättelserna om personer via Google men också via olika kategorier på denna sajt. Och på andra sätt.
Om design och kostnader för alla IDstories ...ꜜ
Bli sponsor till en eller flera IDstories om personer
- Det finns inte en sann bild av en person. En IDstory om en person är både en lite personlig berättelse och ger inblickar i dåtiden.
- Vi strävar efter att få fler IDstories om kvinnor.
- Fokus är på personer med en intressant gärning, men också relativt okända personer kan porträtteras. Då ofta som representanter för sitt yrke eller sin miljö.
- Vi publicerar gärna berättelser om företagsgrundare och innovatörer inom alla områden.
Att vandra med de som vilar
Svenska kyrkan är sponsor till många IDstories. Vid många gravplatser finns sedan många år en IDskylt som ger en mobil och direkt ingång till mer information.
Det finns en IDstory för kyrkogårdschefer, deras medarbetare och styrelser.
Platser och offentliga rum
Platser kan vara publika objekt som till exempel torg, minnesmärken, offentlig konst, järnvägsstationer, hamnar, muséer, och forskningshus. En del kallas i guider för Points of Interest (POI).
Bli sponsor till en IDstory om en plats eller objekt i den offentliga miljön.
Som man kan se via Teman ovan för till exempel Lund eller Malmö kan berättelserna ha stor variation. Ju fler berättelser inom ett tema desto större sannolikhet att besökarna läser flera.
Märkligt nog är för de flesta forskningsbyggnader mycket anonyma. Det står en skylt på huset och om man via Google hittar en hemsida är den inte gjord för den som vill veta lagom mycket om vad som händer på insidan. En IDstory om insidan gör denna nåbar från utsidan.
Statens Fastighetsverk, Akademiska hus och kommunala fastighetsbolag är exempel på stora ägare av offentliga byggnader.
En IDstory om objektet kan locka besökare, öka kännedomen eller låta intresserade hitta till aktuell forskning.
Initiativtagaren kan vara fastighetsägaren, en institution eller annan sponsor.
Turism och kulturbesök
Inom detta område finns det stort behov av att utveckla besökarnas intresse av att få veta mer och att kunna läsa på i förväg och inte minst läsa lite mer när man kommit hem. Vi har skrivit några IDstories även på engelska - till exempel Östra kyrkogården i Malmö som är en av de mest visade tack vare det stora internationella intresset för arkitekten Sigurd Lewerentz.
Industrier och företag
Industriell verksamhet är mycket intressant. En IDstory bidrar till att fler kan få veta lite mer om de produkter som produceras i fabriker och anläggningar.
Visa insidan från utsidan.
Trenden är att konsumenter och kunder vill veta mer om produkten och produktionen av den vara de planerar att köpa.
- En del företag har satsat mycket på att skapa spännande produktionsställen. Ju fler förebilder som syns, desto bättre kommer morgondagens industrier att bli.
- Tyvärr har många unga människor en uppfattning om att fabriker och industrier är lite tråkiga. Redan ordet fabrik har lite samma trötta klang som klockor innan Swatch kom och klockor blev mode.
- Att förändra bilden av industriverksamhet bidrar till att fler vill studera naturvetenskapliga ämnen. Det är viktigt för vår välfärd.
- Verksamhetens miljöarbete ska gärna vara med i IDstoryn. Hållbar produktion är en allt viktigare del i ett företags varumärke.
- Kombinera historia och nutid
- IDstories kan skapas av intresserade personer, kanske en studiegrupp i er verksamhet. Det är inte ovanligt att personer som gått i pension vill bidra med sin kunskap.
Öppenhet och sekretessfrågor
Det finns stora möjligheter att presentera en industri/anläggning i både text och bild utan att man avslöjar känslig information.
Kostnader och service
Användarvillkor och andra legala frågor.
- Varje IDstory har en fast årlig abonnemangskostnad. Mindre uppdateringar ingår.
- Produktionskostnaden för en IDstory beror på ambitionsnivån, möjligheten att återanvända text och bilder/video, och omfattningen av research och nya bilder. Betalning när IDstoryn är klar eller via ett tillfälligt förhöjt flerårsabonnemang.
Hör av dig om du vill kommentera en IDstory. Den kan - om du så önskar - komma att publiceras på vår Kommentarssida. Synpunkter är välkomna och all kontakter besvaras.
Design av IDstories
För exempel se Alla kategorier
- En IDstory har en igenkännbar design och strävar efter att kombinera fakta med en personlig ton.
- En IDstory kan skrivas av oss eller en tredje part, men vi måste godkänna innehållet.
- Foto, bilder och fotomontage är ofta intressanta delar i en IDstory. Lite kreativa bilder, ökar intresset för en berättelse.
- Vi ansvarar för att webbkodningen följer internationell standard (W3C). Webblänkarna kontrolleras regelbundet men fel kan uppkomma på grunbd av externa förändringar.
- Även äldre IDstories kan utvecklas.
Publicerades: 1997 Uppdaterades: 2024.12.09
Dina kommentarer är mycket välkomna.
You know a lot, we may add a little®