Dela
qr

Om tjänsten
IDstories i BiBB

 122  IDstories i alfabetisk lista | IDstories i  15  kategorier

Tjänsten IDstories startade 1997 och ingår sedan november 2024 i BiBB.

Tjänsten som delvis baserades på två av Johan Schlasbergs patent från år 2000 hade som mål att erbjuda broar från den fysiska världen till den digitala världen. Från "objekt" man redan hittat - från hus till tidningsartiklar - till mer vetande. Vi hade bland annat ett varumärke "Klicka på verkligheten". IDstories erbjuder fakta som berättelser främst om Hus, Historiska personer, Platser och offentliga rum, och Industrier. Tjänsten presenterades som nedan: nu med några uppdateringar. 1997 fanns inte Google (1998), Wikipedia (2001) och smartphones som iPhone (kom 2007).

Våra intäkterꜜ kommer från sponsorer till enskilda IDstories. Bland dessa kan nämnas Svenska kyrkan (vår första sponsor) och flera fastighetsbolag.

Nya IDstories kan tillkomma om du så önskarꜜ
men först en kort intro till konceptet.

Informationsbekvämlighet är en mycket viktig faktor

I vår vision om informationsbekvämlighet ska det vara lätt att få veta mer om objekt man hittat, på ett sätt man själv bestämmer tid och plattform för. IDstories-tjänsten baseras på vår Situationsmodell.

IDstories situationsmodell
IDstories Situationsmodell

Situationsmodell för att få veta mer

Tre frågor ur ett användarperspektiv och en om vad informationsägaren gjort möjligt.

Fråga 1

Var är du?

Sitter på tåget, går på stan, står framför ett hus, är på ditt rum på jobbet, är på ett café, går med hunden ...

Fråga 2

Vad vill du?

Berätta för någon annan, hitta mer information nu eller läsa senare, se en video, se hela IDstoryn nu ...

Fråga 3

Vad har du?

Papper och penna, bara penna, en mobiltelefon, en dator, en padda, en mobil med NFC ...

Fråga 4

Vad har informationsägaren gjort möjligt?

En webbadress, ett företagsnamn, öppettider, en gatuadress, en trycksak, en QR kod, en IDstory ...

Det är kombinationen av dessa fyra frågor, som avgör hur lätt/svårt det är att inleda en kommunikationsprocess. I "mobilbranschen" talar man om Location-Based-Services (LBS). IDstories talar om Situation-Based-Services (SBS). SBS-modellen har mer fokus på en persons unika situation och önskan - och vad som är möjliggjort - än enbart den geografiska plats där en person befinner sig..

Informationsbekvämlighet

Informationsbekvämlighet, från engelska 'information convenience' betyder att det alltid och överallt ska vara så lätt som möjligt att få veta mer om det man är intresserad av och att kunna informera andra. Man talar till exempel om convenience food, 24-timmars myndigheten och att göra bankaffärer när man så önskar

Plattformsbyte - Mobil, "iPad", PC och TV

Det var en del i vår vision - vår historia sedan 1997 - att man skulle kunna "fånga IDentiteten" för ett unikt objekt - därav namnet IDstories - och välja i vilken plattform man eller någon annan ville/kunde läsa och se mer.

Time-shifting

Om att ändra Tid, Plats och Format för att se en IDstory.

En konsekvens av att nästan alla har ont om tid är det ökande behovet av att kunna välja rätt tillfälle för att kunna läsa, lyssna eller se mer om något som vi är intresserade av. [SvtPlay och streamade tjänster är moderna exempel]

Man kanske "fångar ett ID" vid en viss tidpunkt men det passar bättre att läsa berättelsen vid ett senare. Idag finns en sådan funktion bland annat i många stora media. Våra IDskyltar och andra "mobila ingångar" var tidiga exempel.

Denna typ av IDskylt finns vid gravplatser på flera kyrkogårdar. Ska uppdateras.

Vi tror att många är beredda att se längre på t ex en reklamskylt, om det finns ett enkelt sätt - att göra något. T ex beställa info/erbjudande - idag surfa direkt.

Ett [Story-ID] på ett hus, ett butiksfönster, ett objekt, i en trycksak osv ger en unik ingång - en Internet Door - till mer information. Denna kan utformas med en QR-kod eller en NFC-funktion för snabbare och enklare uppkoppling.

Vi har pågående projekt för att använda kommunikationstandarden NFC i våra IDskyltar och IDdekaler med mera. NFC (finns sedan några år t ex i Apple Pay) vilket förstärker konceptet att objekt kan ha det vi kallar mobila ingångar.

Om att finna och använda IDstories

Flera av våra sponsorer - och många andra - länkar till relevanta IDstoriess. Flera IDstories inom en kategori ökar sannolikheten att fler hittar och läser berättelserna. Alla berättelser har en unik QR-kod och en delningsfunktion. En IDstory kan vara med i flera kategorier.

De flesta som hittar våra IDstories gör detta idag via en sökmotor, vanligen Google. En känd plattform med många kvalitativa berättelser ger de enskilda berättelserna högre placering i Googles sökmotor, vilket i sin tur ger fler läsare. En god cirkel. Allt fler hittar och läser en IDstory via en annan IDstory, denna sajt och på andra sätt.

Att fånga gåendes och väntandes intresse

walking
waiting

Reklamskyltar finns ofta på platser där människor väntar; tunnelbanan, flygplatsen, busskuren och tågperrongen. Annonstavlan och butiksfönstret passeras förbi utan att man minskar takten. Det avgörs på 1-3 sekunder om det finns skäl att stanna.

Bli sponsor till en ny IDstory eller en ny kategori

Om design och kostnader
för alla IDstories ...

Läs mer nedan om kategorierna Hus,   Historiska personer,   Platser och offentliga rum, och om Industrier.

Hus och fastigheter

Hus
Orkanen (i Hus)

Alla hus har en berättelse, gör den nåbar med en IDstory. Dessa kan bli en egen kategori om många har samma ägare.

Husen är en reflektion från ett fönster på Lärarhögskolan i Malmö på andra sidan vattnet.

Om värdet av en IDstory för fastighetsägare

Beställare av en IDstory kan t ex vara en fastighetsägare, en/flera hyresgäster eller annan sponsor.

Om värdet av en IDstory för hyresgäster och besökare

En IDstory om ett hus kan ha ett brett innehåll

Utöver intressanta inblickar i en fastighets historia, kan en IDstory innehålla bilder både inifrån och utsiktsbilder, berätta lite om närmiljön och redovisa en del miljöfakta och mycket annat. Många möjligheter.

Kanske du/ni har en idé som kan bli en IDstory inom en befintligt Kategori eller om flera nya IDstories kan bilda en ny Kategori.


Historiska personer - via kyrkogårdar

Personer
Alma 1907

Människor förändrar världen och vi blir ibland lite klokare när vi följt några andras öden och berättelser. Ofta är det dessutom mycket intressant.

Många finner berättelserna om personer via Google men också via olika kategorier på denna sajt. Och på andra sätt.

Om design och kostnader för alla IDstories ...ꜜ

Bli sponsor till en eller flera IDstories om personer

Att vandra med de som vilar

Svenska kyrkan är sponsor till många IDstories. Vid många gravplatser finns sedan många år en IDskylt som ger en mobil och direkt ingång till mer information.

Det finns en IDstory för kyrkogårdschefer, deras medarbetare och styrelser.


Platser och offentliga rum

Offentliga rum
Skissernas museum (i Lund)

Platser kan vara publika objekt som till exempel torg, minnesmärken, offentlig konst, järnvägsstationer, hamnar, muséer, och forskningshus. En del kallas i guider för Points of Interest (POI).

Bli sponsor till en IDstory om en plats eller objekt i den offentliga miljön.

Som man kan se via Teman ovan för till exempel Lund eller Malmö kan berättelserna ha stor variation. Ju fler berättelser inom ett tema desto större sannolikhet att besökarna läser flera.

Märkligt nog är för de flesta forskningsbyggnader mycket anonyma. Det står en skylt på huset och om man via Google hittar en hemsida är den inte gjord för den som vill veta lagom mycket om vad som händer på insidan. En IDstory om insidan gör denna nåbar från utsidan.

Statens Fastighetsverk, Akademiska hus och kommunala fastighetsbolag är exempel på stora ägare av offentliga byggnader.

En IDstory om objektet kan locka besökare, öka kännedomen eller låta intresserade hitta till aktuell forskning.

Initiativtagaren kan vara fastighetsägaren, en institution eller annan sponsor.

Turism och kulturbesök

Inom detta område finns det stort behov av att utveckla besökarnas intresse av att få veta mer och att kunna läsa på i förväg och inte minst läsa lite mer när man kommit hem. Vi har skrivit några IDstories även på engelska - till exempel Östra kyrkogården i Malmö som är en av de mest visade tack vare det stora internationella intresset för arkitekten Sigurd Lewerentz.


Industrier och företag

industrier och företag
Heleneholmsverket i Malmö

Industriell verksamhet är mycket intressant. En IDstory bidrar till att fler kan få veta lite mer om de produkter som produceras i fabriker och anläggningar.
Visa insidan från utsidan.

Trenden är att konsumenter och kunder vill veta mer om produkten och produktionen av den vara de planerar att köpa.

Öppenhet och sekretessfrågor

Det finns stora möjligheter att presentera en industri/anläggning i både text och bild utan att man avslöjar känslig information.


Kostnader och service

Användarvillkor och andra legala frågor.

kommentarer

Hör av dig om du vill kommentera en IDstory. Den kan - om du så önskar - komma att publiceras på vår Kommentarssida. Synpunkter är välkomna och all kontakter besvaras.

Design av IDstories

För exempel se Alla kategorier

Publicerades: 1997 Uppdaterades: 2024.12.09



Dina kommentarer är mycket välkomna.



You know a lot, we may add a little®