IDstory + Tags
qr

Lunds universitets kommunikationsstrategi

Texten nedan, från LU:s Medarbetarwebbꜜ, publiceras i BiBB för att den utgör startpunkten i en serie stories om Lunds universitets kommunikationsstrategi och hur denna formuleras, utvecklas, utvärderas och upplevs av anställda och omvärlden.

Ny universitetsgemensam kommunikationsorganisation beslutad

Målet är en effektivare och mer ändamålsenlig kommunikationsverksamhet som bättre möter verksamheternas behov och har användaren i fokus.

Den 4 februari fattade förvaltningschefen beslut om en ny organisation och ett nytt uppdrag till kommunikationsverksamheten inom den gemensamma förvaltningen. Kommunikationsverksamheterna på fakulteter, institutioner och centrumbildningar berörs inte av organisationsförändringen.

Ansvaret för kommunikationsfrågorna är i nuläget distribuerat över flera sektioner inom gemensamma förvaltningen. I den nya organisationen kommer kommunikationsresurserna inom den gemensamma förvaltningen i hög grad att samorganiseras på sektionen Kommunikation, som då också får ett nytt och bredare uppdrag.

– Utvecklingsarbetet görs för att det idag är svårt att ta ett helhetsgrepp om kommunikationsfrågorna och erbjuda ett samordnat kommunikationsstöd för verksamheten. Det distribuerade kommunikationsansvaret försvårar arbetet med att kommunicera Lunds universitet som helhet, säger förvaltningschefen Susanne Kristensson.

I den nya organisationen kommer bland annat ansvaret för forskningskommunikation och kommunikation kring och marknadsföring av utbildningar på universitetsgemensam nivå flyttas till sektionen Kommunikation.
Stödja kärnverksamheten mer
– Dagens organisationsstruktur bidrar till ett avsändarperspektiv och fokus på enskilda kanaler. Vi måste sätta mottagare och användare i centrum för att i större utsträckning stödja universitets kärnverksamhet inom utbildning, forskning och nyttiggörande. Deras behov ska styra kommunikationen, säger Susanne Kristensson.

– Fakulteterna behöver idag samordna sin kommunikationsverksamhet med flera olika sektioner. I den nya organisationen kommer det att ske med en sektion, sektionen Kommunikation, säger kommunikationsdirektör Johanna Sandahl, som även är chef för sektionen Kommunikation.

På grund av universitetets ekonomiska situation och krav på ekonomisk återhållsamhet och besparingar inom gemensamma förvaltningen finns det en förväntan att nya sektionen Kommunikation möter nya behov och ökade ambitioner inom vissa områden med befintlig budget. Nya behov ska lösas utan att det blir dyrare för universitetet. Det leder till omprioriteringar inom sektionens nuvarande aktiviteter. Universitetsledningen har identifierat LUM som en del av den nuvarande verksamheten där omprioriteringar bör ske till förmån för annan verksamhet,

Förslaget att lägga ner LUM har väckt reaktioner bland medarbetare som uttrycker sin uppskattning för LUM och en namninsamling med närmre 900 namn har skickats in till LUM:s försvar.

– Målet är att på sikt uppnå en effektivare och mer ändamålsenlig kommunikationsverksamhet för hela universitetet. I ett sådant arbete krävs en helhetssyn. Det medför alltid prioriteringar och ibland är det svåra avvägningar som behöver göras. Det är inget lätt beslut, säger vicerektor Jimmie Kristensson som förklarar universitetsledningens prioriteringar.

– Vi har en idag oöverblickbar intern kommunikation, med en flora av kanaler som gör det svårt för medarbetare att hitta rätt och det är komplicerat att nå fram med information till rätt personer, vilket blev tydligt inte minst under pandemin. Inom området internkommunikation kommer fokus framöver att vara på att bygga en solid och funktionell bas för internkommunikationen, säger Jimmie Kristensson.

– Det finns även andra behov inom kommunikationsområdet, som behöver lösas. Till exempel har universitetet som övergripande mål de kommande åren att öka det internationella genomslaget. För det behöver vår kommunikationsverksamhet öka sin internationella närvaro, kapacitet och förmåga till omvärldsspaning, säger Jimmie Kristensson.

– Snabb teknisk utveckling och digitalisering driver på behovet av förändring och anpassning, liksom förändrade krav och förväntningar både från omvärlden och den egna organisationen. Det vill vi kunna möta bättre med i den nya organisationen, säger Johanna Sandahl. (Källa: Lunds universitet)

Referenser

Kommentarer

(Kommentarer av Johan Schlasberg om annat inte anges.)

  1. Ansvaret för att tidningen LUM lades ner åvilar ytterst Lunds universitets rektor Erik Renström.
  2. Din kommentar
Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2025.02.09 Uppdaterades: ....

Kategorier 20 Lunds universitet 3 Om IDstories



You know a lot, we may add a little®