IDstory + Tags
qr

LUM - sista numret

LUM 2025
LUM 2025:1 sista numret

Lunds Universitets Magasin (LUM) kom ut med sitt första nummer 1968, ett turbulent år i Lunds universitets historia. Det året var Göteborgspojken Erik Renström fem år. Många år senare skulle han som rektor bli ytterst ansvarig för att lägga ner tidningen LUM.

Du kan läsa LUMs sista nummer härꜜ.

Om nu rektorn fick sista ordet om LUM så fick i varje fall tidningens mångårige redaktör Jan Olsson sista ordet i LUM. Han säger bland annat ...

Det är universitetets medarbetare som skapar innehållet i LUM. Utan era tips och uppslag till artiklar och reportage hade LUM inte varit en relevant och aktuell tidning för 8 800 anställda. Ett slags medarbetarjournalistik i sin renaste form: gjord av medarbetare, om medarbetare, för medarbetare.

Jan Olsson framhåller att LUM har vilat på journalistiska principer och värnat öppenheten i organisationen och gett anställda möjlighet att påverka. Han tackar också alla som engagerat sig för att bevara LUM.

Lunds universitet nya kommunkationsstrategi

Vicerektorn (officiellt för 'Kurage och karaktär') Jimmie Kristensson intervjuas och säger på frågan "Vilken typ av kommunikation ska prioriteras när kommunikationsorganisationen görs om?"

Det handlar om en ökad extern kommunikation med fokus på internationellt genomslag i linje med den strategiska plattformen. Men också om att få till en samordnad och planerad intern kommunikation och att hitta en digital infrastruktur som fungerar för oss. Men så klart också att arbeta med gemensamma kanalstrategier.

Intervjufråga: "Tycker du att någonting går förlorat om LUM läggs ner och i så fall vad?"

Medarbetarperspektivet, den här lägereldskänslan som LUM ger. Men jag tror det är många andra saker som bygger identiteten och samhörigheten vid ett lärosäte som vårt. Vi är världsledande, internationella, håller en hög kvalitet i en fantastisk stad med ett rikt studentliv.

Mer i sista numret

Sista numret har utöver sedvanliga inblickar i universitetsvärlden, en stor historisk sektion om LUM, citat från några av de cirka 900 som skrev under uppropet om att bevara LUM också en intervju med kommunikationsdirektör Johanna Sandahl. Här citeras ingressen.

Sektionen Kommunikation stöps om. Syftet med det nya uppdraget är att kunna erbjuda verksamheten ett samordnat kommunikationsstöd. Bland annat ska internkommunikationen bli mer systematisk, den digitala infrastrukturen få ökade resurser och fokus riktas mot pressfrågor och internationellt genomslag.

Referenser

Kommentarer

(Kommentarer av Johan Schlasberg om annat inte anges.)

  1. Lunds universitet har i samma "spadtag" organiserat om sin interna kommunikationsstruktur (ganska ointressant för de flesta) OCH ändrat Vad man ska kommunicera, Hur och till Vem och Vilka som får lov att göra detta.
  2. Jag är en bland många som är citerad i sista numret ”Det vore ett strategiskt misstag av LU:s ledning att lägga ner LUM. Tvärtom behöver LUM bli än mer öppen för frågor om universitetets roll i en sällsynt oförutsägbar värld.” SE sidan 6 i LUM för fler kommentarer.
  3. Frågorna om LUnds universitets kommunikation (läs marknadsföring) kommer efterhand att belysas i BiBB i kategorin Lunds universitet. Och av många andra i olika kanaler. Och ibland i media. Studenttidningen Lundagård blir allt viktigare.
  4. Din kommentar
Skribent

Johan Schlasberg

Publicerades: 2025.02.14 Uppdaterades: ....

Kategorier 20 Lunds universitet 3 Om IDstories



You know a lot, we may add a little®