IDstory + Tags
qr

Ekonomistudenter kan inte räkna

Räknestöd
RäknestödFig. Johan Schlasberg

Först en bakgrund till denna IDstory. I november 2023 publicerade fackföreningen Akavia - som organiserar ekonomer och ingenjörer - en rapport Redovisning, ett ämne i kris?ꜜ. För att nå en bredare publik skrev ett antal professorer och lärare i företagsekonomi en debattartikel i DNꜜ i april 2025 med rubriken "Vi tvingas utbilda ekonomistudenter som inte kan räkna".

Allt fler ekonomistudenter saknar grundläggande kunskaper i matematik. De kan inte sådant som de borde ha lärt sig redan i grundskolan, så nu måste universitet och högskolor lägga resurser på att hjälpa dem att fylla kunskapsluckorna. Det kan få långtgående konsekvenser för Sverige på flera sätt, skriver representanter från ekonomiska utbildningar. (Ingress till debattartikel i DN)

Bilden antyder att det är fel att studenterna behöver ChatGPT för "allt".

Om Akavias rapport

Rapporten lyfter fram att redovisningskompetens är viktigt för företag och samhälle. Men det finns både rekryterings- och kompetensproblem.

Bakgrunden till rapporten är signaler som kommit över tid till Akavia från lärosäten, lärare, forskare och student- och ämnesföreningar, om att färre studenter väljer redovisning som inriktningsämne i sin examen. (Akavias rapport)

Och rapportens sammanfattning avslutas med ....

Den här rapporten visar att det är en pågående kris för redovisningsämnet då dialogen mellan arbetsgivare, branschorganisationer, myndigheter och lärosäten inte är tillräcklig för att skapa en gemensam bild av vad som efterfrågas på arbetsmarknaden. (Akavias rapport)

Om debattartikeln

Författarna menar att ekonomstudenternas bristfälliga kunskaper i matematik och matematisk förståelse gör att universitet och högskolor tvingas lägga extra och onödiga resurser på förberedande kunskaper och omtentor. Författarna föreslår tre vägar att minska problemen.

  1. Anlägg ett systemperspektiv
    Här lyfter man fram ett samverkansperspektiv mellan en rad aktörer som Skolverket, Universitetskanslersämbetet, OECD, lärosäten, politiker och fackföreningar. Detta behövs eftersom "Orsakerna till studenternas bristande kunskaper i matematik har att göra med större och mer omvälvande förändringar i hur kunskap erövras".
  2. Skapa och stötta strukturer för spridning av goda exempel på praktiska lösningar
    Vi inom professionen lär av varandra och detta leder till positiva exempel.
  3. Se över resurstilldelningen till lärosäten och ämnen
    Företagsekonomi behöver större resurser per student.

Kommentarer

(Kommentarer av Johan Schlasberg om annat inte anges.)

  1. Artikeln pekar både på ett generellt och ett för ekonomistudenter speciellt problem. Förslagen till lösningar är så övergripande att ett diffust "alla" ska bättra sig och samverka. Under tiden hinner 10 år "rinna under broarna".
  2. Arbeta fram mer konkreta förslag. Som kan börja tillämpas höstterminen 2025. Kräv till exempel att de ekonomistudenter som inte klarar "Grundläggande matematik för ekonomer" får gå en kurs de själv får betala, på sommaren före terminsstarten.
  3. Det är genom redovisning som man säkerställer att skattebetalarnas eller andra ägares medel används korrekt och effektivt säger artikelförfattarna. IMHO har redovisningstjänstemän ganska låg inverkan i de aspekterna.
  4. Din kommentar

Referenser

Sammanfattning av:   Johan Schlasberg.

Publicerades: 2025.04.23 Uppdaterad: ....

Kategorier 20 Om högskolevärlden 37 Om IDstories





You know a lot, we may add a little®