Akademi

Om högskolevärlden i Sverige
13 stories om problem och utmaningar på svenska universitet och högskolor. Ökande konkurrens om "sanningen".

Samverkansuppgiften
Högskolorna har tre lagstadgade uppgifter. De största är utbildning och forskning. Det tredje - ofta kallad "Tredje uppgiften" är den otydligaste och är både Business (blått) och Bildning (rött).
Ny modell för ranking av högskolor och universitet
All ranking av universitetskurser, ekonomihögskolor och universitet görs av kommersiella företag. Det är dessa företag som designar villkoren, sammanställer data och utövar ett icke ringa inflytande över studenter, lärare, forskare och universitet världen över.
Bortsett från en diskussion om kriterierna är "bra" eller inte är det närmast förunderligt med vilken iver enskilda universitet och deras många kommunikatörer kastar sig över de årliga rankingjusteringarna för att yvas över ett ministeg framåt eller producera en annan story. Det finns många skäl att utveckla och implementera en ny rankingmodell, en som är baserad på intervall. Läs ett förslag nedan.
Ny modell för ranking av högskolor och universitet &
Ackreditering och kvalitet
För universiteten och till exempel Ekonomihögskolan i Lund (en fakultet inom Lunds universitet) som jag är ganska insatt i är ackrediteringar en mycket central del i deras marknadsföring. Man missar inga tillfällen att framföra att man har tre ackrediteringar från ledande ackrediteringsföretag. Det hävdas att arbetet med att få dessa "guldstjärnor" är ett utmärkt sätt att stärka organisationens kvalitetsarbete. Är detta sant eller kan det vara tvärtom, att det styr mot andras kriterier mer än det stärker det egna kvalitetsarbetet?
En ackreditering eller flera säger i praktiken ganska lite om hur hur saker och ting egentligen är i vardagen.
You know a lot, we may add a little®