4 sidor
vid utskrift

Innehåll i del 1 (projekt)       Innehåll i del 2 (teori)


1

  1. BiBB.se - start - Introduktion och sammanfattning av projektet
  2. Google Wikipedia NE BiBB - vem konkurrerar med vem?
  3. 2.1 Uppslagsverk som tjänst - förr var dessa en produkt
  4. 2.2 Har uppslagsverk som betaltjänst en framtid? - IMHO ingen
  5. Jämförelse NE och Wikipedia - Sveriges första studie om hur den kan göras
  6. 3.1 Om att inkludera och exkludera faktorer - en värderingsfråga
  7. 3.2 Centrala faktorer vid en jämförelse - ur användar- och faktaperspektiv
  8. 3.3 Kriterier för urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
  9. 3.4 150 ord inom 15 kategorier - längd, författare, referenser, uppdatering
  10. Uppslagsverket NE - en omfattande analys
  11. 4.1 Folkbibliotekens statistik om användningen av NE - låg enligt studie
  12. 4.2 Bibliotek i små kommuner betalar mycket mer per invånare - Rimligt?
  13. 4.3 Dubiös marketing - NE inte "störst". Vad är "vetenskapliga principer"?
  14. 4.4 Om artikelförfattarna i NE - drygt 20% är döda, analys av 5.000 artiklar
  15. Bibliotek som har NE //  109 (38%) av 290 - direktlänkar till 290 Databassidor
  16. 5.1 Orsaker till att bibliotek upphör med NE - färre användare, högt pris
  17. Bolaget NE i framtiden - två världar? Analys av bolaget NE och affärsmodellen
  18. 6.1 Referensstatus som strategi - grunden för marknadsföringen av NE
  19. 6.2 Om Tönnesson-gruppen som äger NE - många branscher inkl. vodka
  20. Vidgat vetande och newsance
  21. 7.1 Uppslagsverkens historia - Om Diderot och den franska Encyclopédin
  22. 7.2 Kulturvetare om uppslagsverk - intro till forskningsartiklar
  23. 9 Delstudier - överblick / introduktion
  24. Referensstatus - centralt nytt koncept, introduktion
  25. 9.1 Studie av vad 46 bibliotek skrev om NE - idag har 45 ändrat sin text
  26. 9.2 Dialog med Statens Medieråd och Lärarförbundet - ett steg i taget
  27. 9.3 NE och Wikipedia i skolan - med enkät
  28. BiBB och samverkansuppgiften - lagstadgat uppgift för högskolorna
  29. 10.1 Samverkan som business
  30. 10.2 Samverkan som bildning och dialog
  31. BiBB - vinnare och medskapare - intressentgenomgång
  32. 11.1 Referensgrupper - teknik, innehåll, skolor o bibliotek, media, strategi

  33. Mål och strategi för BiBB
  34. 12.1 Utveckling i parallella spår - genomförandestrategi, start-up metodik
  35. Kunskapstorget - introduktion
  36. 13.1 Därför har BiBB ett Kunskapstorg
  37. 62 Fria resurser - 15 kategorier
  38. 54 Forskning och samhälle - internationella sajter, (forskar)bloggar
  39. 14 Stories om forskning - i samarbete med Lunds universitet
  40. 20 'BiBB svarar' - Om Q&A-tjänster, analys av 'Bibblan svarar'
  41. 17.1 Folkbibliotek som centrum för Kunskap och / eller Digital service?
  42. 00 Uppslagsord - vilket ord blir först?
  43. Om uppslagsverket i BiBB
  44. 19.1 Signerade och osignerade artiklar (notiser)
  45. 19.2 Flera artiklar på samma ord - ökar neutraliteten och trovärdigheten
  46. Publicering i BiBB - om design och skrivhandledning
  47. 20.1 Tvåstegsmodell - om sponsrade artiklar och stories i fas 1
  48. Doktorander skriver i BiBB - ger högskolepoäng

  49. Om denna sajt och Johan Schlasberg
  50. 22.1 Projektets drivkrafter och historia
  51. 22.2 Relation med bolaget NE
  52. 29 Läsarkommentarer - dina kommentarer är välkomna
  53. Vanliga frågor - FAQ
  54. 24.1 Ja, men ... - nästan alla nya idéer möts av reaktionen: Ja, men ...
  55. Blogg om projektet
  56. Kvartalsrapporter - om projektet. Den första kom i december 2015
  57. Föredrag om BiBB och X - som socialt innovationsprojekt
  58. 27.1 Min avhandling som entreprenörskap i akademin
  59. Media - om uppslagsverk och BiBB
  60. Uppslagsverk i framtiden
  61. Söktjänster och bibliotek - nytt koncept med fokus på användarnytta
  62. 30.1 Studie av 78 folkbiblioteks sida om Databaser - få fria tjänster
  63. 30.2 Handlingsplan för en ny informationstjänst - early adopters?

 


2  teori

  1. Teori - start
  2. 40.1 Avhandlingens mål - åtta punkter
  3. 40.2 Forskningsfrågor - fyra frågor
  4. 40.3 Forskningsmetoder - tre nya koncept och tidsaspekter
  5. 40.4 Forskning och samhällsrelevans - allt viktigare
  6. 40.5 Vad kan teoribasen bidra med till BiBB? - ett användarperspektiv
  7. 40.6 Kommunikation och forskningsresan - från fåtal till samtal
  8. Innehållsförteckning för del 1 och 2
  9. 41.1 Frågor om numrering på sajten
  10. Digitala avhandlingar
  11. 42.1 Digital kompetens som institutionell konkurrensfaktor
  12. 42.2 Möjligheter med webbavhandlingar
  13. 42.3 Speciella frågor vid webbavhandlingar
  14. 42.4 Om att öka en avhandlings "findability"
  15. Forskningsfrågor
  16. Forskningsmetoder
  17. Aktionsforskning - en tänkt metod som inte gick att använda
  18. 45.1 Om aktionsforskning
  19. 45.2 Varför min avhandling inte är aktionsforskning
  20. Uppslagsverk och kunskapstorg
  21. Case Impact Studies
  22. Referensstatus - från kognitiv auktoritet till referensstatus
  23. 48.1 Vetenskaplighet som kulturkapital
  24. Affärsmodeller
  25. Affärskartor
  26. Delstudier
  27. Teoribidrag
  28. Relevans och impact
  29. Vidare forskning
  30. Summary
  31. Sammanfattning
  32. Referenser - 87 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar

 Visa mer vertical arrowsOm innehållsförteckningen och kapitelnumreringen

I en tryckt avhandling är såväl kapitel som sidor numrerade och samma för alla läsare. I en webbavhandling är ordet "sida" flytande och beror på läsarens "läsenhet". För att ge struktur har alla kapitel ett nummer och det är också på den nivån - via Google Analytics - jag följer antalet visningar. I texten kallas ofta kapitel för en sida även om denna, tryckt, kan vara mellan 1 och 35 sidor.

I del 1 finns innehållet i menyn längst ner på varje sida. Det förekommer ingen numrering då sidorna (kapitlen) kan och oftast läses i en ordning som styrs av vilken sida läsaren börjar på och det individuella intresset. Att presentera varje underrubrik i navigeringsmenyn skulle göra sidorna överlastade. Därav denna sida.

I del 2 knyter en sidnumrering mer an till hur sidorna i en avhandling vanligen numreras. På webbkartan finns ett nummer på varje kapitel.

Uppdaterad den 15 januari 2018



Denna sida ingår i min kommande doktorsavhandling 'Affärsmodeller för uppslagsverk och BiBB'.

Innehållsförteckning med underrubriker för sajtens Del 1 och 2 finns på - bibb.se/teori/innehall/