6 sidor
vid utskrift

 

Del 1        Till del 2 (teori)

  1. BiBB.se - start - Introduktion och sammanfattning av projektet
  2. Affärsmodeller för Google Wikipedia NE BiBB - vem konkurrerar med vem?
  3. 2.1 Uppslagsverk som tjänst - förr var dessa en produkt
  4. 2.2 Om transparens och "webbnivåer" - en jämförelse
  5. Jämförelse NE och Wikipedia - Sveriges första studie om hur den kan göras
  6. 3.1 Om att inkludera och exkludera faktorer - en värderingsfråga
  7. 3.2 Centrala faktorer vid en jämförelse - ur användar- och faktaperspektiv
  8. 3.3 Kriterier för urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
  9. 3.4 150 ord inom 15 kategorier - längd, författare, referenser, uppdatering
  10. Uppslagsverket NE - en omfattande analys
  11. 4.1 NE sägs bygga på "vetenskapliga principer" - vad avses egentligen?
  12. 4.2 Folkbibliotekens statistik om användningen av NE - låg enligt studie
  13. 4.3 Bibliotek i små kommuner betalar mycket mer per invånare - Rimligt?
  14. 4.4 Dubiös marketing - NE inte "främst". Se domslut i liknande fall
  15. 4.5 Referensstatus och referensfunktion - om refererbarhet
  16. 4.6 Om artikelförfattarna i NE - drygt 20% är döda, analys av 5.000 artiklar
  17. Bibliotek som har NE // 108 (37%) av 290 - direktlänkar till 290 Databassidor
  18. 5.1 Orsaker till att bibliotek upphör med NE - färre användare, högt pris
  19. Bolaget NE i framtiden - två världar? Analys av bolaget NE och affärsmodellen
  20. 6.1 Referensstatus som strategi - grunden för marknadsföringen av NE
  21. 6.2 Om Tönnesson-gruppen som äger NE - många branscher inkl. vodka
  22. 12 Delstudier - överblick / introduktion
  23. 7.1 Nya uppslagsord i NE - mars-aug. 2018, om NE:s "Redaktionsmodell"
  24. Referensstatus - centralt nytt koncept, introduktion
  25. 8.1 Studie av vad 46 bibliotek skrev om NE - idag har 45 ändrat sin text
  26. 8.2 Dialog med Statens Medieråd och Lärarförbundet - ett steg i taget
  27. 8.3 NE och Wikipedia i skolan - med enkät
  28. BiBB och samverkansuppgiften - lagstadgat uppgift för högskolorna
  29. 9.1 Samverkan som business
  30. 9.2 Samverkan som bildning och dialog
  31. BiBB - vinnare och medskapare - intressentgenomgång
  32. 10.1 Referensgrupper - teknik, innehåll, skolor o bibliotek, media, strategi

  33. Mål och strategi för BiBB
  34. 11.1 Utveckling i parallella spår - genomförandestrategi, start-up metodik
  35. Kunskapstorget - introduktion
  36. 12.1 Därför har BiBB ett Kunskapstorg
  37. 69 Biblioteket - fria kunskapsresurser i 15 kategorier
  38. 14 Stories om forskning - i samarbete med Lunds universitet
  39. 20 'Fråga BiBB' - en Q&A-tjänst
  40. 15.1 Bör en Q&A-tjänst endast länka till fria tjänster? - dataanalys.
  41. 00 Uppslagsverket - vilket ord blir först?
  42. Om uppslagsverket i BiBB
  43. 17.1 Signerade och osignerade artiklar (notiser)
  44. 17.2 Flera artiklar på samma ord - ökar neutraliteten och trovärdigheten
  45. Publicering i BiBB - om design och skrivhandledning
  46. 18.1 Tvåstegsmodell - om sponsrade artiklar och stories i fas 1
  47. Doktorander skriver i BiBB - ger högskolepoäng

  48. Om denna sajt och Johan Schlasberg
  49. 20.1 Projektets drivkrafter och historia
  50. 20.2 Relation med bolaget NE
  51. 32 Läsarkommentarer - dina kommentarer är välkomna
  52. Vanliga frågor - FAQ
  53. 22.1 Ja, men ... - nästan alla nya idéer möts av reaktionen: Ja, men ...
  54. Blogg om projektet
  55. Kvartalsrapporter - om projektet. Den första kom i december 2015
  56. Föredrag om BiBB och X
  57. 25.1 BiBB som entreprenörskap i akademi och samhälle - två utmaningar
  58. 25.2 Om trovärdig kunskap - och vem tror på den?
  59. 25.3 Folkbibliotekens roll som kunskapscentrum? - troligen minskande
  60. Media - om uppslagsverk och BiBB
  61. Uppslagsverk och kunskapsportaler
  62. 27.1 Trovärdighet och transparens
  63. 27.2 Webbnivåer
  64. 27.3 Användbarhet och tillgänglighet
  65. 27.4 Uppslagsverkens historia
  66. 27.5 Kunskapsportaler
  67. Databaser (Sök) på folkbibliotek - nytt koncept med fokus på användarnytta
  68. 28.1 Studie av 78 folkbiblioteks sida om Databaser - få fria tjänster
  69. 28.2 Handlingsplan för en ny informationstjänst - early adopters?

 


2  teori

  1. Teori - start
  2. 40.1 Avhandlingens mål - nio punkter
  3. 40.2 Forskningsfragor - introduktion
  4. 40.3 Tre centrala nya koncept - tre nya koncept och tidsaspekter
  5. 40.4 Forskningsmetoder
  6. 40.5 Forskning och samhällsrelevans - allt viktigare
  7. 40.6 Vad kan teoribasen bidra med till BiBB? - ett användarperspektiv
  8. 40.7 Kommunikation och forskningsresan - från fåtal till samtal
  9. Innehållsförteckning för del 1 och 2
  10. 41.1 Del 1
  11. 41.2 Del 2 - lite mer teori
  12. 41.3 Läsanvisning
  13. Forskningsfrågor - fyra huvudfrågor
  14. 42.1 Vad gör forskning intressant? - det finns gemensamma drag
  15. Forskningsmetoder
  16. Digitala avhandlingar
  17. 44.1 Digital kompetens som institutionell konkurrensfaktor
  18. 44.2 Möjligheter med webbavhandlingar
  19. 44.3 Speciella frågor vid webbavhandlingar
  20. 44.4 Om att öka en avhandlings "findability"
  21. Aktionsforskning - en tänkt metod som inte gick att använda
  22. 45.1 Om aktionsforskning
  23. 45.2 Varför min avhandling inte är aktionsforskning
  24. Uppslagsverk
  25. 46.1 Politiker 1980 om uppslagsverk
  26. 46.2 Olika förutsättningar då och nu
  27. 46.3 Politiker 2018 och uppslagsverk
  28. 46.4 Kulturvetare om uppslagsverk - källa: 'Culture unbound' 2014
  29. 46.5 Forskning om NE
  30. Case Impact Studies
  31. 47.1 Case med förhinder
  32. 47.2 Analyser från utsidan
  33. 47.3 Forskningens värdegrunder
  34. Referensstatus - från kognitiv auktoritet till referensstatus
  35. 48.1 Vetenskaplighet som kulturkapital
  36. Affärsmodeller för uppslagsverk
  37. Affärskartor
  38. Delstudier och analyser - genomgång av 12 studier
  39. Avhandlingens bidrag - om teoretiska och praktiska bidrag
  40. Relevans och impact
  41. 53.1 Vad kan avses med relevans?
  42. 53.2 Vad kan avses med påverkan?
  43. 53.3 Impact av avhandlingen - se ett flertal konkreta exempel
  44. Summary
  45. Sammanfattning
  46. Referenser - 136 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar
  47. Intraprenörskap - två case och teori - Avhandlingsdagbok. Opponenter sökes.

Läsanvisningar

navigation bibb sajt

Sajten BiBB.se har två delar.
Den första eller översta introducerar ämnet och innehåller stora delar av det insamlade datamaterialet. Den andra eller undre delen är en mer teoretisk analys. Det finns ett stort antal länkar inom och mellan delarna.

Siffrorna 1 och 2 markerar startsidan på respektive del. Delarna har olika bakgrundsfärger och huvudrubriker. Den blå rutan markerar sajtens innehållsförteckning.

Menyer och Numrering

I del 1 finns innehållet i menyn för del 1 längst ner på varje sida. Det förekommer ingen numrering då sidorna (kapitlen) kan och oftast läses i en ordning som styrs av vilken sida läsaren börjar på och det individuella intresset. Att presentera varje underrubrik i navigeringsmenyn skulle göra sidorna överlastade. Därav denna mer kompletta innehållsförteckning där sidor och underrubriker ofta har en kort kommentar.

I del 2 knyter menyns sidnumrering mer an till hur sidorna i en avhandling vanligen numreras. I innehållsförteckningen finns ett nummer på varje kapitel / sida på sajten. Alla sidor har ett datum längst ner. Man når startsidan i del 1 via loggan på vårt varumärkesskyddade namn BiBB®.

I en tryckt avhandling är såväl kapitel som sidor numrerade i en följd. I en webbavhandling är ordet "sida" flytande och beror på läsarens "läsenhet". För att ge struktur har alla kapitel ETT nummer även om detta, utskrivet, kan vara mellan 1 och 35 sidor. I texten kallas ofta kapitel för en sida.

Om utskrifter: Nästan längst upp till höger står en siffra. Denna anger hur många sidor just den sidan blir om man skriver ut den i 100%. Alla bilder förminskas med 50%. Menyerna skrivs inte ut, utan varje utskrift innehåller istället en webbadress till denna innehållsförteckning.

Alla sidor är daterade

Längst ner på varje sida finns ett datum som anger när sidan senast uppdaterades. Det är viktig information då alla sidor kan bli - och inte sällan blir - uppdaterade.

Förkortningar och andra förklaringar

eW = länk till engelska Wikipedia, sW = länk till svenska Wikipedia. IMHO = In my humble opinion.

SEP, Stanford Encyclopedia of Philosophy

SNL, Store Norske Leksikon.

BiBB.se är tvåspråkig

Denna sajt kan sägas vara ett experiment med ett nytt format då den både är tänkt att i sin helhet, kanske minus några sidor, utgöra en planerad avhanding och ha en text - del 1 - som presenterar ämnet i ett mer läsvänligt format än en traditionell akademisk text. Om man vill att samhällsekonomisk forskning ska vara mer tillgänglig för och nå en bredare publik måste det betonas - och synas - att de bägge publikerna kräver olika skrivsätt. I den meningen är sajten "Tvåspråkig".

Referenser med ett dollartecken

Alla referenser som kräver anknytning till en högskola för att kunna läsas utan kostnad har ett dollartecken $. Detta förtydligar källans tillgänglighet. Böcker har ingen särskild markering.

Om referenser till Wikipedia

Länkar till svenska (sW) och engelska (eW) Wikipedia förekommer ganska ofta, men noteras inte i referenslistan. Dock kan det förekomma att en referens i en Wikipediaartikel noteras i referenslistan. En Wikipedialänk kan ge en enkel tillgång till en ordförklaring, en överblick och vara en ingång för vidare informationssökning. Wikipedias policy är att man rekommenderar citering av en artikels källor och inte Wikipediaartikeln.

Fel fel och andra misstag

Oops, ibland blir det fel och jag är tacksam för om du hör dig om något du hittat - länk, stavning och annat. Eller kanske du har tips om allmänna förbättringar och idéer?

Uppdaterad den 22 maj 2018



Sidan ingår i min kommande doktorsavhandling 'Uppslagsverk på jakt efter en ny affärsmodell'.

Innehållsförteckning med underrubriker för sajtens Del 1 och 2 finns på - bibb.se/teori/innehall/