
BiBB.se har två delar
Den första delenB är projektet BiBB. Den andra delen är en avhandling i företagsekonomi. B och JS efter en länk anger till vilken del en länk leder.
Delarna har olika menyer, huvudrubriker och färger. Siffran 1 markerar startsidan på respektive del. Den blå rutan markerar hela sajtens innehåll. Sajten har över 1.400 länkar varav drygt 1.100 externa.
Sök på sajten via Google
Navigering och symboler
meny+ = till denna sida
B till BiBB
JS till Johan S. avhandling
extern länk
enW/svW = länk till Wikipedia
⊽ = mouse over för mer info = se text på samma sida

- BiBB.se - start - Introduktion och sammanfattning av projektet
- Om sajten och Johan Schlasberg
- 2.1 Projektets drivkrafter och historia
- 2.2 Relation med bolaget NE
- Mål och strategi för BiBB
- 3.1 Utveckling i parallella spår - genomförandestrategi, start-up metodik
- Om uppslagsverket i BiBB
- 4.1 Signerade och osignerade artiklar (notiser)
- 4.2 Flera artiklar på samma ord - ökar neutraliteten och trovärdigheten
- Publicering i BiBB - om design och skrivhandledning
- 5.1 Tvåstegsmodell - om sponsrade artiklar och stories i fas 1
- Doktorander skriver i BiBB - ger högskolepoäng
- BiBB - vinnare och medskapare - intressentgenomgång
- 7.1 Referensgrupper - teknik, innehåll, skolor o bibliotek, media, strategi
- Sökmotorer och Uppslagsverk - vem konkurrerar med vem?
- 8.1 Uppslagsverk som tjänst - förr var dessa en produkt
- 8.2 Om transparens och "webbnivåer" - en jämförelse
- Store Norske Leksikon och SEP - Stanford Encyclopedia of Philosophy
-
- Kunskapstorget - introduktion
- 11.1 Därför har BiBB ett Kunskapstorg
- 89 Bibblioteket - fria kunskapsresurser i 15 kategorier
- 14 Stories om forskning - i samarbete med Lunds universitet
- 02 Uppslagsverket - vilket ord blir först?
- 22 'Fråga BiBB' - en Q&A-tjänst
- BiBB och samverkansuppgiften - lagstadgat uppgift för högskolorna
- 15.1 Samverkan som business
- 15.2 Samverkan som bildning och dialog
-
- Om sajten och Johan Schlasberg
- 32 Läsarkommentarer - dina kommentarer är välkomna
- Vanliga frågor - FAQ
- 18.1 Ja, men ... - nästan alla nya idéer möts av reaktionen: Ja, men ...
- Blogg om projektet
- Media - om uppslagsverk och BiBB
- Föredrag om BiBB och X
- 21.1 BiBB som entreprenörskap i akademi och samhälle - två utmaningar
- 21.2 Om trovärdig kunskap - och vem tror på den?
- 21.3 Folkbibliotekens roll som kunskapscentrum? - troligen minskande
'Uppslagsverk på jakt efter en ny affärsmodell'
- Avhandlingen - start
- 40.1 Avhandlingens mål - tio punkter
- 40.2 Forskningsfragor - introduktion
- 40.3 Tre centrala nya koncept - tre nya koncept och tidsaspekter
- 40.4 Forskningsmetoder
- 40.5 Forskning och samhällsrelevans - allt viktigare
- 40.6 Vad kan teoribasen bidra med till BiBB? - ett användarperspektiv
- 40.7 Kommunikation och forskningsresan - från fåtal till samtal
- Innehållsförteckning och läsanvisning
- 41.1 BiBB - om projektet BiBB
- 41.2 Avhandlingen - om avhandlingen
- 41.3 Läsanvisning
- 41.4 Avhandlingen i Pdf-format - kräver inloggning med angivet lösenord.
- Forskningsfrågor - fyra huvudfrågor
- 42.1 Vad gör forskning intressant? - det finns gemensamma drag
- Forskningsmetoder
- 12 Delstudier och analyser - syfte och resultat
- Uppslagsverket NE - två analyser, intro till sju delstudier
- 45.1 Analys av NE:s vilseledande marknadsföring - NE är inte "främst"
- 45.2 NE sägs bygga på "vetenskapliga principer" - vad avses egentligen?
- Webbavhandlingar
- 44.1 Digital kompetens som institutionell konkurrensfaktor
- 44.2 Möjligheter med webbavhandlingar
- 44.3 Speciella frågor vid webbavhandlingar
- 44.4 Om att öka en avhandlings "findability"
- Aktionsforskning - en tänkt metod som inte gick att använda
- 45.1 Om aktionsforskning
- 45.2 Varför min avhandling inte är aktionsforskning
- Case Impact Studies
- 48.1 Case med förhinder
- 48.2 Analyser från utsidan
- 48.3 Forskningens värdegrunder
- Referensstatus - från kognitiv auktoritet till referensstatus
- 49.1 Vetenskaplighet som kulturellt kapital
- 49.2 NE och Wikipedia i skolan - med enkät
- Om bolaget NE Nationalencyklopedin AB - två världar? Analys av bolaget NE
- 51.1 Referensstatus som strategi - grunden för marknadsföringen av NE
- 51.2 Om Tönnesson-gruppen som äger NE - många branscher inkl. vodka
- Folkbibliotek som har NE // 89 (31%) av 290 - länkar till 290 Databassidor
- 52.1 Orsaker till att bibliotek upphör med NE - färre användare, högt pris
- NE statistik och prismodell - Brister i användarstatistik och NE-service."
- Jämförelse NE och Wikipedia - Sveriges första studie om hur den kan göras
- 54.1 Om att inkludera och exkludera faktorer - en värderingsfråga
- 54.2 Centrala faktorer vid en jämförelse - ur användar- och faktaperspektiv
- 54.3 Kriterier för urval av uppslagsord - för att öka neutraliteten
- 54.4 150 ord inom 15 kategorier - längd, författare, referenser, uppdatering
- Store Norske Leksikon, NE och BiBB - en jämförelse
- Vem skriver i NE? - studie 2011 och 2019 om NE:s "författare"
- Nya uppslagsord i NE 2018 - mars-sept. 2018, om NE:s "Redaktionsmodell"
- NE:s referensstatus på bibliotek - analys av bibliotekens text om NE
- Referensstatus - exempel - Lärarförbundet, LO med flera
- Databaser (Sök) på folkbibliotek - nytt koncept med fokus på användarnytta
- 60.1 Studie av 78 folkbiblioteks sida om Databaser - få fria tjänster
- 60.2 Handlingsplan för en ny informationstjänst - early adopters?
- Referenser till NE i 'Bibblan svarar' analys av svar med länkar till NE
- Sociala innovationer och BiBB
- 62.1 Definitionsproblemet av SI - definitioner har intressenter
- Affärsmodellers tysta gränser
- Forskningslitteratur om Affärsmodeller
- Uppslagsverk
- 72.1 Politiker 1980 om uppslagsverk
- 72.2 Olika förutsättningar då och nu
- 72.3 Politiker 2018 och uppslagsverk
- 46.4 Kulturvetare om uppslagsverk - källa: 'Culture unbound' 2014
- 46.5 Forskning om NE
- Företagsekonomisk forskning och BiBB om forskningens bidrag
- Affärsmodeller och transparens
- Affärsmodeller för uppslagsverk
- Bolags rätta ägare - portföljperspektiv och nerifrånperspektiv
- Relevans och impact
- 77.1 Vad kan avses med relevans?
- 77.2 Vad kan avses med påverkan?
- 77.3 Impact av avhandlingen - se ett flertal konkreta exempel
- Avhandlingens bidrag - om teoretiska och praktiska bidrag
- Sammanfattning av avhandlingen
- Summary of my thesis - not yet finalized
- Referenser - 173 i 9 kategorier. Kontextuella referenslänkar
- Avhandlingsprocessen - Avhandlingsdagbok. Opponenter sökes.
Menyer och Numrering
I del 1 finns innehållet i menyn för del 1 längst ner på varje sida. Det förekommer ingen numrering då sidorna (kapitlen) kan och oftast läses i en ordning som styrs av vilken sida läsaren börjar på och det individuella intresset. Att presentera varje underrubrik i navigeringsmenyn skulle göra sidorna överlastade. Därav denna mer kompletta innehållsförteckning där sidor och underrubriker ofta har en kort kommentar.
I del 2 knyter menyns sidnumrering mer an till hur sidorna i en avhandling vanligen numreras. I innehållsförteckningen finns ett nummer på varje kapitel / sida på sajten. Alla sidor har ett datum längst ner. Man når startsidan i del 1 via loggan på vårt varumärkesskyddade namn BiBB®.
I en tryckt avhandling är såväl kapitel som sidor numrerade i en följd. I en webbavhandling är ordet "sida" flytande och beror på läsarens "läsenhet". För att ge struktur har alla kapitel ETT nummer även om detta, utskrivet, kan vara mellan 1 och 35 sidor. I texten kallas ofta kapitel för en sida.
Om utskrifter och kapitel som Pdf.
Nästan längst upp till höger står en siffra. Denna anger hur många sidor just den sidan blir om man skriver ut den i 100%. Alla bilder förminskas med 50%. Menyerna skrivs inte ut, utan varje utskrift innehåller istället en webbadress till denna innehållsförteckning.Avhandlingens kapitel finns som Pdf:er. Dessa ligger bakom lösenord för att förhindra indexering av sökmotorer vilket riskerar att negativt påverka sajtens sidvisningar. Till inloggningen.
Alla sidor är daterade
Längst ner på varje sida finns ett datum som anger när sidan senast uppdaterades. Det är viktig information då alla sidor kan bli - och inte sällan blir - uppdaterade.
Förkortningar och andra förklaringar
eW = länk till engelska Wikipedia, sW = länk till svenska Wikipedia. IMHO = In my humble opinion.
SEP, Stanford Encyclopedia of Philosophy
SNL, Store Norske Leksikon.
Sökning på sajten via Google
Sök ord internt på sajten genom att i Google skriva site:bibb.se och sökordet. För att enbart söka i avhandlingsdelen skriv site:bibb.se/avhandling. Se bild. Sökning 1 på wikipedia ger dubbelt så många svar som sök i avhandlingen.

BiBB.se är tvåspråkig
Denna sajt kan sägas vara ett experiment med ett nytt format då den sin helhet stödjer utvecklingen av Kunskapstorget och uppslagsverket BiBB men har en andra del som är en avhanding. Den första delen har ett språk och en design som vänder sig till en större publik än en mer traditionell akademisk text. Om man vill att samhällsekonomisk forskning ska vara mer tillgänglig för och nå en bredare publik måste det betonas - och synas - att de bägge publikerna kräver olika skrivsätt. I den meningen är sajten "Tvåspråkig".
Referenser med ett dollartecken
Alla referenser som kräver anknytning till en högskola för att kunna läsas utan kostnad har ett dollartecken $. Detta förtydligar källans tillgänglighet. Böcker har ingen särskild markering.
Om referenser till Wikipedia
Länkar till svenska (svW) och engelska (enW) Wikipedia förekommer ganska ofta, men de noteras inte i referenslistan. Dock kan det förekomma att en referens i en Wikipediaartikel noteras i referenslistan. En Wikipedialänk kan ge en enkel tillgång till en ordförklaring, en överblick och vara en ingång för vidare informationssökning. Wikipedias policy är att man rekommenderar citering av en artikels källor och inte Wikipediaartikeln.
Fel fel och andra misstag
Oops, ibland blir det fel och jag är tacksam för om du hör dig om något du hittat - länk, stavning och annat. Eller kanske du har tips om allmänna förbättringar och idéer?
Uppdaterad den 24 januari 2019
Sidan ingår i Johan Schlasbergs avhandling 'Uppslagsverk på jakt efter en ny affärsmodell'.